3. Stor suksess med frivilligbørs

Stor suksess med frivilligbørs

Møtet mellom 49 bedrifter og organisasjoner ga 60 nye samarbeidsavtaler. Stavangers andre frivilligbørs har vært en suksess.

Frivilligbørs 2023

Frivilligbørs arrangeres av Frivilligsentralen i Stavanger kommune, for andre år på rad, og legger til rette for mer og bedre samarbeid på tvers av ulike sektorer i lokalsamfunnet. På Innoasis samlet 49 bedrifter og organisasjoner seg, på deltakerlista sto blant annet Næringsforeningen i Stavanger, Ostehuset, Viking fotball og Stavanger turistforening.

– Koblingen mellom vidt forskjellige bedrifter og organisasjoner ga flust av nye samarbeid, hele 60 nye samarbeidsavtaler ble inngått, sier Eva-Maria Gärtner som er prosjektleder for frivilligbørsarrangementet.

God stemning og masse engasjement
NEB-STAR-partnerne Pedersgata utvikling og Nordic Edge var blant deltakerne som fikk nye venner og samarbeidsavtaler etter deltakelse på Frivilligbørsen.

– Det var en positiv erfaring, sier en begeistret Elisabeth Schibevaag. Hun er forretningsutvikler i Pedersgata utvikling, og har fått to nye samarbeidspartnere i lomma:

– Vi har alliert oss med Stavanger Urbane Folkehøyskole og vil gjerne se på muligheter for samarbeid rundt bærekraftig byutvikling.  Vi skal også lære mer av Pådriv-huset i Hillevåg, dele kompetanse, og diskutere nærmiljøutvikling og medvirkning, sier Schibevaag.

– Frivilligbørs er NEB-STAR i miniformat. Børsen oppmuntrer til nye samarbeidsformer, mellom næringslivet, det offentlige og sosiale entreprenører. Dette er en stor del av NEB-STARs oppdrag; å endre måten vi jobber sammen på, sier Kristin Kverneland, prosjektleder i NEB-STAR og smartbyrådgiver i Stavanger kommune.

Nordic Edge deltok også på Frivilligbørs, og står igjen med positive erfaringer.

– Vi inngikk to nye samarbeidsavtaler, med Kirkens misjon og Sammen. Vi får tilgang på frivillig arbeidskraft under vår konferanse, Nordic Edge Expo, og gir tilbake arbeidserfaring, attester og mentorer, sier Malin Petrea Jørgenvåg, som er Site Manager ved Innoasis, Nordic Edge.

I alt ble over 60 store og små avtaler om samarbeid inngått. Her er noen flere eksempler:

• Pol IL skal lage boccia-turnering for eldre fra Diakonisenteret på Tasta
  • Pådriv og Pedersgata Utvikling skal samarbeide om involvering og utvikling av nærmiljøet
  • Viking Fotball og Open Hands For You skal lage fotballturnering
  • Demensforeningen skal ha stand på Kilden kjøpesenter
  • Clean Shores skal samarbeid med FLAM om rekruttering av frivillige til strandrydding

Frivilligbørs er en god arena for å forstå muligheter og behov i lokalmiljøet

– Målet med Frivilligbørs er å skape nye muligheter og inngå spennende samarbeid. Helt frivillig og helt gratis. Deltakerne deler på ressurser som kunnskap, arbeidskraft, omsorg, relasjoner, praksisplasser, materiell, utstyr og liknende. Både frivilligheten, det kommunale og næringslivet kommer lengre når vi slår oss sammen og samarbeider om å skape bedre lokalsamfunn, sier Gärtner.