3. Superlekene er Årets frivillig 2020

Superlekene er Årets frivillig 2020

Superlekene er tildelt prisen Årets frivillig 2020 for sitt arbeid med å fremme idrettsglede og helse for mennesker med tilretteleggingsbehov.

Superlekene ble etablert i 2009 for å fremme livskvalitet, trivsel og sunn konkurranse for mennesker med nedsatt funksjonsevne. Tre dager i mai hvert år konkurrerer deltakerne i åtte ulike aktiviteter og idretter. Med en økende interesse, øker også mangfoldet av aktiviteter og idretter. I kjølvannet av Superlekene er det etablert et titalls Superlag innen ulike idretter og idrettsklubber i regionen, der idrettsglede står i sentrum. Alle som er tilknyttet arbeidet gjør dette på dugnad.

Stolthet og mestring

Det var en glad leder Stig Rune Høivik i Superlekene som fikk overrakt prisen av varaordfører Dagny Sunnanå Hausken.

- Det er hyggelig at arbeidet vi gjør blir satt pris på. Mange av de som er med på Superlekene har et begrenset tilbud ellers når det gjelder fysisk aktivitet. Vi som er med på arrangørsiden ser mye glede blant utøverne. Det gir mye motivasjon å se stoltheten hos utøverne mestrer nye øvelser og går bak flaggborgen. Superlekene kunne dessverre ikke avholdes i mai, men nå gleder vi oss til neste års leker, sier Høivik.

- Idrettsglede for alle

Varaordfører Dagny Sunnanå Hausken forteller at det var mange gode kandidater til årets pris.

- Årets frivillig er en fantastisk kjekk pris få dele ut. Superlekene er en svært verdig vinner som virkelig skaper mye idrettsglede for alle som er med, sier varaordføreren.

Prisen skulle opprinnelig ha vært overrakt under festforestillingen for frivillige i Stavanger på FNs internasjonale dag for frivillighet 5. desember, men arrangementet er i år avlyst.

Om prisen

Prisen «Årets frivillig» ble delt ut for første gang i 2019. Den går til én eller flere personer, institusjoner eller organisasjoner i Stavanger som gjør en innsats for medmennesker. Prisen er på kr. 25.000, og pengene er øremerket formålet prisvinneren er opptatt av.