3. Ti gårdsbruk på ni øyer får låne plastpresser av kommunen

Ti gårdsbruk på ni øyer får låne plastpresser

Ti plastpresser skal plasseres ut på gårdsbruk i Stavanger kommune. – De blir plassert ut på ni øyer fra Mosterøy i sør til Bjergøy i nord, og kan spare mange tonn klimagassutslipp, sier klima- og miljøsjef Jane Nilsen Aalhus.

Klima- og miljøsjef Jane Nilsen Aalhus og landbrukssjef Geir Helge Rygg.

I midten av januar inviterte vi kommunens bønder til å bli med på et nytt klimaprosjekt. Bønder og bondeorganisasjoner har lenge etterspurt bedre og enklere henteordninger for landbruksplasten, men siden dette avfallet er næringsavfall, kan ikke kommunen bruke gebyrinntekter til å finansiere innsamling. Da må man være kreative og finne andre løsninger.

– En del av løsningen er å sikre at plasten holder en slik kvalitet at den enkelt kan gjenvinnes og selges, sier landbrukssjef Geir Helge Rygg.

Dermed startet jobben med å trekke ut de ti som får låne presser slik at plasten kan komprimeres og oppbevares uten å bli våt og skitten. Prosjektet blir støttet via Miljødirektoratets Klimasats-ordning.

Ti gårdsbruk

Nå er de ti gårdene plukket ut. Plastpressene skal til Mosterøy, Rennesøy, Finnøy, Halsnøy, Nord-Hidle, Talgje, Ombo, Helgøy og Bjergøy. Målet er å plassere pressene ut på gårdene slik at folieplasten kan presses og lagres der den oppstår.

– Vi har vektet de ti gårdene etter geografiske hensyn, størrelse og mengde plast de produserer. Så har vi trukket lodd mellom de som lå likt an. Vi fikk inn 24 søknader, og interessen har vært stor, sier landbrukssjefen.

Her blir pressene plassert:

Det blir plassert ut plastpresser på gårder på disse øyene i Stavanger kommune.

Åpent møte med demonstrasjon

Vi inviterer til samling på Nærland på Finnøy onsdag 9. februar klokken 11.15. Adressen er Finnøyvegen 296. På samlingen vil Felleskjøpet Rogaland og Agder demonstrere bruken av plastpressene. I tillegg vil IVAR fortelle om prøveprosjektet som disse pressene er en del av, og hvilke kvalitetskrav som stilles for at plasten skal kunne brukes som råvare til ny folie.

Lett servering. Møtet er åpent for alle.

Av smittevernhensyn ber vi om at du registrer deg med telefonnummer ved ankomst.

Bildet viser Jane Nilsen Aalhus

Jane Nilsen Aalhus