3. Tjensvoll legesenter flytter en periode

Tjensvoll legesenter flytter en periode

Tjensvoll legesenter holder til på Mariero fra og med 10. januar 2024 mens lokalene på Tjensvoll pusses opp.

Et blått stetoskop og hjørnet av en pc.

Saken ble oppdatert 19. mars 2024.

Tidligere i år ble det politisk vedtatt å endre driftsformen ved Tjensvoll legesenter, fra vanlig selvstendig næringsvirksomhet til kommunalt legesenter der legene er selvstendig næringsdrivende. Dette ble gjort for å fortsatt sikre et fastlegetilbud i nærområdet. Stavanger kommune skal drifte legekontoret, mens legene driver egen næringsvirksomhet fra kontoret. Sykepleier og helsesekretærer ved Tjensvoll legesenter fortsetter videre, nå som kommunalt ansatte.

Flytter ut mens lokalene pusses opp

Den nye driftsformen gjelder fra januar 2024. Men før legesenteret kan tas i bruk må lokalene, som eies av Stavanger kommune, pusses opp. Legesenteret må i en periode holde til i Langflåtveien 33 på Mariero. Det nye telefonnummeret til Tjensvoll legesenter er 51 91 21 11.

Ulike driftsformer i Stavanger

Stavanger kommune har tre legesentre som drives som kommunalt legekontor med næringsdrivende fastleger (såkalt 8.2-kontorer). Finnøy legekontor, Tjensvoll legesenter og Forus og Gausel legesenter som åpner i Gullspennetunet 1 på Hinna 2. mai 2024. Tre legesentre drives som helkommunale legesentre der også legene er kommunalt ansatt: Lervig legesenter, Kvernevik legesenter og Rennesøy legesenter.