3. Tre nye barnehager åpner innen 2024

Tre nye barnehager åpner innen 2024

På Våland og Storhaug åpnes tre nye barnehager de neste par årene, noe som gir god dekning i et område som har hatt underkapasitet. 45 plasser foreslås avviklet i områder med overkapasitet fordi barnetallet går ned.

Årets forslag til barnehagebruksplan er klar for politisk behandling; først i utvalg for oppvekst og utdanning 7. desember før planen skal vedtas i kommunestyret 12. desember.

God dekning i alle kommunedeler

Barnehagebruksplanen oppdateres hvert år. Planen anslår hvor mange barnehageplasser kommunen har behov for de neste fem årene. Enkelte områder i kommunen har for få barnehageplasser. Derfor åpner Teknikken barnehage på Våland våren 2023, og  barnehagene Strømvig og Tinnfabrikken i henholdsvis 2023 og 2024. Med de tre nye barnehagene vil Stavanger ha god lokal dekning i alle kommunedeler.

Færre barn i Stavanger

Antall barn i barnehagealder har gått markant ned i Stavanger siden 2014. Samtidig har andelen barn som går i barnehage økt de siste årene. Behovet for barnehageplasser er likevel minkende i hele planperioden. I planen foreslås derfor den samlede kapasiteten redusert med 45 plasser høsten 2023. Kommunedirektøren foreslår å avvikle driften av barnehagen Barnas Hus. Hovedgrunnen er for høye støyverdier på barnehagens uteområde, som ligger ved E39.  Hvis forslaget blir vedtatt 12. desember, vil barna få plass i en annen barnehage fra august 2023. Foreldrenes ønsker om ny barnehage vil bli innvilget så langt det lar seg gjøre.

Forslag til barnehagebruksplan 2023-2027

Kontaktperson medier:
Avdelingssjef oppvekst og utdanning Johan Vatne, 980 70 900.