3. Trygg hjemme

Signatur på allerede godt samarbeid

Stavanger kommune og Rogaland brann og redning IKS (RBR) har undertegnet samarbeidsavtalen Trygg hjemme om brannforbygging for grupper som bor hjemme og er ekstra utsatt for risiko.

F.v. brannsjef Nils-Erik Haagenrud, Marie Forberg, RBR, direktør Helse og velferd Eli Karin Fosse og leder kommunalstyret levekår Kåre Reiten.

Avtalen ble undertegnet på Sandnes brannstasjon. Stavanger signerte som tiende og siste eierkommune, men har til gjengjeld utarbeidet den grundigste avtalen.

Godt uformelt samarbeid

- Brannvesenet har vært en god samarbeidspartner for oss. Nå systematiserer vi dette arbeidet. Det er jobbet grundig med avtalen. Det vi setter størst pris på er det brannvesenet har gjort for de som har det vanskeligst blant oss, sa leder for kommunalstyret for levekår Kåre Reiten som signerte for kommunen.

Han la til at brannvesenet er blitt en enda viktigere samarbeidspartner for kommunen etter programmet Leve hele livet som innebærer at innbyggerne skal bo hjemme lengst mulig.

Trygge hverdagen for alle

Trygg hjemme-avtalen er en formalisering av det gode uformelle samarbeidet som allerede er i gang mellom Stavanger kommune og brannvesenet om brannforebygging hos risikoutsatte grupper som bor hjemme. Det gjelder blant annet eldre, pleietrengende, personer med rus- og/eller psykiatriproblemer og flyktninger

- Vi setter stor pris på at Stavanger som eierkommune har signert avtalen. Ny forskrift og nytenkning gir oss mulighet til å jobbe på en ny måte. Vi er her for å trygge hverdagen for alle, også de som har det vanskeligst, sa brannsjef Nils-Erik Hågensrud.

Tilsyn i 200 rehab-boliger

I midten av september gjennomfører RBR tilsyn i alle de 200 rehabiliteringsboligene som miljøtjenesten leier av Stavanger boligbygg. I oktober blir det også et lenge planlagt tilsyn i bofellesskap og omsorgsboliger som tilhører Stavanger kommune.

- Dette arbeidet er avtalen i praksis. Avtalen er signering på et godt arbeid som er etablert over tid. Stavanger kommune er utelukkende positive i de sakene vi har, sier branninspektør Øyvind Nermoen i forebyggende avdeling.