3. Kommunen og Filmkraft gir penger til digital formidling av kunst og kultur

Kommunen og Filmkraft gir penger til digital formidling av kunst og kultur

Stavanger kommune går sammen med Filmkraft om utlysning av 300.000 kroner til kulturfeltet.

Smart kunst

Foto: Tord F Paulsen

På grunn av koronaepidemien har kulturfeltet vært nødt til å tenke nytt, omstille seg og finne nye måter å nå sitt publikum på. Dette har ført til nye samarbeid, både på tvers av kunstform og bransjer.

- Vi er imponert over hvordan kulturaktørene responderer på utfordringene knyttet til unntakstilstanden forbundet med COVID-19. Det er en krevende jobb å både utvikle nytt innhold, lære seg nye digitale verktøy og bygge publikum litt på ny. Derfor ønsker vi å støtte opp rundt deling av faglig kompetanse og tverrfaglige samarbeid, som vi tror vil styrke kulturbransjen både nå og i lang tid fremover, sier kultursjef Arnfinn Bjerkestrand.

Det er satt av kr 300.000 til denne utlysningen, og det er en til to prosjektsøknader som tildeles støtte.

- Vi håper at den digitale omstillingen, kunnskapsdeling og nye erfaringer gjør at bransjen på noen måter kan komme styrket ut av unntakstilstanden vi nå opplever, legger kultursjefen til.

Fristen for å søke er 5. mai 2020. Les mer om utlysningen og hvordan du søker her.

Helene Ødegaard
E-post: helene.odegaard@​stavanger.kommune.no