3. Vannet tilbake i Bergåstjern

Vannet tilbake i Bergåstjern

God nyhet til salamandre og skøyteentusiaster: Vannet er på vei tilbake til Bergåstjern.

Bergåstjern. Bildet er hentet fra Blom Webwiever.

Det har i flere år vært problemer med vannstanden som har vært for lav i tjernet. På grunn av dette har det vokst over med vegetasjon, noe som har vært skadelig for salamanderne som lever der.

- Det skal vi nå fikse på. Slammet på bunn skal graves ut, vi skal ta vekk en del av den overgrodde vegetasjonen og vi skal tette igjen bunnen på dammen, forteller prosjektleder Ida Ur Storberget i Stavanger kommune.

For å gjøre dette vil det bli brukt en del store maskiner. Disse kan lage en del støy, men arbeidet vil stort sett foregå på dagtid. Arbeidet starter opp mandag 14. januar, og vil sannsynligvis være ferdig i løpet av februar.

- Vi takker for tålmodigheten til nabolaget angående støy og gleder oss til igjen å ha en dam som kan være et godt leveområde for salamander. Vi gleder oss også til å få en dam med mer vann, som betyr mer is å skøyte på om vinteren, sier prosjektlederen.

Kontaktperson i Stavanger kommune er Ida Ur Storberget, ida.ur.storberget@stavanger.kommune.no, telefon 51912044.