3. Verdens overdosedag 2023

Verdens overdosedag markeres for niende gang

Stavanger kommune arrangerer markering torsdag 31. august for å minnes de som har mistet livet, og for å forebygge nye dødsfall fra overdoser.

Verdens overdosedag markeres 31. august.

Hvert år markeres den internasjonale overdosedagen den 31. august. I 2022 døde 321 personer av overdose i landet. I Rogaland døde 30 personer. Sju av disse tilhørte Stavanger kommune. Bak disse står mange foreldre, søsken, barn og venner igjen. Markeringen av overdosedagen skal vise respekt for de døde, men også for de pårørende.

Markeringen skal vise frem viktige tiltak som kan forhindre dødsfall av overdoser. I Stavanger kommune finnes det flere tiltak som er rettet mot personer med alvorlig rusmiddelavhengighet. Det er også mange frivillige organisasjoner som har lavterskeltilbud til de som er rusmiddelavhengige. Mange av disse organisasjonene vil være til stede med stands under markeringen.

I Byparken ved Breiavatnet fra klokken 15.30 vil det være appeller, musikalske innslag og stands fra bruker- og pårørendeorganisasjoner. Ine Haver holder åpningstalen og Espen Hana står for det musikalske. Etter seremonien ved Breiavatnet vil det gå et rosetog fra parken til St. Petri kirke.

Det blir servering av mat og mulighet for å snakke med bruker- og pårørendeorganisasjoner i kirken. Klokken 18.00 blir det minne- og håpsgudstjeneste i kirken.