3. Vi har åpne data - hva kan de brukes til?

Vi har åpne data - hva kan de brukes til?

Stavanger kommune ønsker å komme i kontakt med aktører i næringslivet som vil benytte seg av kommunens åpne data.

Bilde av Camilla Torvik Tønne

Camilla Torvik Tønne og smartbyen ønsker å komme i kontakt med aktører fra næringslivet som vil benytte seg av kommunens åpne data.

Åpne data handler om å gi næringsliv, forskere og sivilsamfunn tilgang til data slik at de lett kan brukes i nye sammenhenger både av mennesker og maskiner. Åpne data kan for eksempel være informasjon om hvor fotgjengere ferdes, kvaliteten på lufta i området vi bor, hvilke fornavn folk i Stavanger har, eller hvor elbilen din kan lades i Norge

Per i dag har Stavanger kommune 309 datasett tilgjengelig. Sandefjord og Trondheim er samarbeidskommuner med Stavanger, og med disse er hele 403 datasett åpne. Her kan du lese mer om åpne data i Stavanger kommune.

Smartbyen ved Stavanger kommune skal kartlegge næringslivets behov for bruk av åpne data fra kommunen. Kartleggingen skal gi innsikt i muligheter for næringslivet ved bruk av kommunens åpne data.

– Smartbyavdelingen ønsker å komme i kontakt med aktører fra næringslivet som har brukt eller ønsker å benytte seg av Stavanger kommunes åpne data. Vi ønsker innsikt i hvordan åpne data brukes i dag og hva som må forbedres for å skape verdier, sier Camilla Torvik Tønne, rådgiver i smartbyavdelingen.

• Målgruppe: næringslivet
  • Svarfrist: så raskt som mulig
  • Samarbeidsform: intervju, fysisk eller digital, varighet 20-45 minutter
  • Ta kontakt med: Camilla Torvik Tønne, rådgiver i smartbyavdelingen