3. Vinterutfordringer

Travel kveld og natt for brøytemannskapet

Kong vinter har gjort sin entré og mer snø er ventet. Foreløpig har brøytemannskapet kontroll.

– Det har vært en travel dag, men dette var vi forberedt på, sier Trygve Petter Nilsen, seksjonssjef for vei og trafikk i Stavanger kommune tirsdag 16. januar.

Og travlere kan det fort bli. Det er ventet mye snø i timene og dagene som kommer.

– Foreløpig har vi kontroll, men vi har kontinuerlig drift og kommer til å brøyte hele kvelden og natta.

– Vi rekker dessverre ikke overalt, så vi må prioritere de viktigste veiene først, der det går kollektivtrafikk, Stavanger sentrum og viktige gang- og sykkelveier, forteller Nilsen.

Du kan lese mer om hvilke veier og fortau som blir prioritert her. Glatte veier kan du melde inn til Varsle om feil – ring 175 for glatte riks- og fylkesveier.

Her får traktoren et nytt lass med salt.
Travle vinterdager. Her får traktoren et nytt lass med salt

Enda mer vinter på Finnøy og Rennesøy

Det har vært travelt også på øyene lengst nord i kommunen. Brøytebilene på Finnøy og Rennesøy har kjørt kontinuerlig hele dagen (tirsdag).

– Vi har fått mye mer snø her enn i sentrum. I tillegg blåser det ganske mye her. Men vi har kontroll foreløpig, forteller Eirik Solbakken Christophersen, driftsleder på Finnøy og Rennesøy i Stavanger kommune.

– Beregn god tid når du er ute og ferdes. Og ta hensyn til vinterforholdene, oppfordrer Nilsen.