2. Om Stavanger kommune
  3. Innbyggernes helse og levekår i Stavanger

Innbyggernes helse og levekår i Stavanger

Kort fortalt

Rapporten «Helsetilstand og påvirkningsfaktorer i Stavanger kommune» viser at helsetilstanden og levekårene i hovedsak er gode i Stavanger.

Kommunen skal ha oversikt over helsetilstanden til Stavangers innbyggere og de positive og negative faktorer som kan virke inn på folks helse.

I hovedsak god helse og gode levekår

Rapporten Helsetilstand og påvirkningsfaktorer i Stavanger kommune (pdf, 2,2 mb) fra mai 2017 viser at helsetilstanden og levekårene i hovedsak er gode i Stavanger. Levealderen er høy, og vil sannsynligvis fortsette å øke. Ungdomsundersøkelsen i 2016 viser at tre fjerdedeler av Stavangers ungdommer er fornøyd med helsa.

Nye livsstilssykdommer

Selv om forekomsten av «gamle» folkesykdommer som hjerte- og kar viser en fallende tendens, er de nye folkesykdommene som Kols, diabetes 2 og muskel og skjelettplager i Stavanger på veg oppover. Også psykiske plager og lidelser ser ut til å øke i omfang. Dessuten er befolkningen i Stavanger overrepresentert når det gjelder nye tilfeller av lungekreft. En tredjedel av Stavangers ungdommer har symptomer på psykiske lidelser.

Stavangers folkehelseutfordringer

De viktigste folkehelseutfordringene i Stavanger er å utjevne sosiale forskjeller, skape flere jobber, også for ungdom og innvandrere, forebygge frafall i videregående skole, stimulere til mer fysisk aktivitet og forebygge psykiske plager blant unge.

Det gode liv - Stavangers folkehelsepolitikk

Stavanger kommune har utformet en offensiv folkehelsepolitikk. Kommuneplanen 2014-2029 og Strategiplanen for folkehelsearbeidet – det gode liv i Stavanger - 2013-2029 trekker opp mål og retning for folkehelsearbeidet, mens en rekke tjenester og aktiviteter er viktige for forebygging og folkehelse