2. Politikk
  3. For politikere
  4. Stavangers spilleregler for politisk debatt

Spilleregler for politisk debatt i Stavanger

Kort fortalt

• Stavanger kommune har vedtatt egne spilleregler for de folkevalgtes politiske debatt i kommunen.
  • Reglene skal bidra positivt til den politiske debatten.

Information in other languages

Spilleregler for god politisk debatt

Et godt debattklima er bærebjelken i demokratiet.

Frisk debatt skaper engasjement og driver fram gode løsninger. Derfor må vi sørger for at alle som har noe å si, tør å si det. Demokratiet skal være for alle.

Som folkevalgte er vi forbilder i samfunnsdebatten. Måten vi snakker til hverandre på har betydning for hvordan ytringsklimaet i samfunnet utvikler seg. Og den kollegiale tonen oss imellom betyr mye for hvor attraktivt det er å være politiker.

Spillereglene skal bidra til en konstruktiv, engasjerende og saklig politisk debatt. De skal hjelpe oss å finne gode politiske løsninger, opplyse og engasjere innbyggerne, og gjøre det mer attraktivt å drive med politikk.

Samtidig skal vi alltid ivareta ytringsfriheten. Da er det helt nødvendig å sikre takhøyde i debattene.

Som folkevalgte i Stavanger kommune skal vi tilstrebe å

1. Debattere saklig og holde oss til saken… men det er lov å bruke humor.
  2. Respektere andre og deres meninger… men det er lov med frisk meningsutveksling
  3. Ikke tillegge andre meninger… men det er lov å vise konsekvenser av politikk
  4. Ta den plassen vi trenger… ikke mer
  5. Ta ordet når vi har noe å tilføre… ikke oftere
  6. Være høflig og hyggelig med andre… ikke bare når vi er på velgerjakt

Vi er folkevalgte hele døgnet. Spillereglene er gode å følge både i formelle politiske strukturer og i tradisjonelle og sosiale medier.