PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Talende web har to lesemoduser:

Pek og lytt

Når ikonet med fingeren på er markert, leser Talende Web opp teksten du peker på, samtidig som du får en visuell tilbakemelding.

Marker og lytt

Markere teksten og deretter klikk på play-knappen for å få den opplest

  1. Hjem
  2. Samfunnsutvikling
  3. Planer
  4. Strategier
  5. Digitaliseringsstrategi

Digitaliseringsstrategi

Oppdatert: 03.04.2024 09.16.05
Tegnet person som sitter med laptop. Øverst står det "Vi vil mer".

Den teknologiske utviklingen gir stadig nye muligheter for å utvikle de kommunale tjenestene og måten kommunen samhandler med innbyggere og næringsliv. En tidsaktuell
digitaliseringsstrategi er et fundament for at Stavanger kommune skal være i takt med tiden - og i front på områder som er viktig for kommunen.

Stavanger kommunes nye digitaliseringsstrategi skal være kommunens overordnede styringsdokument i det digitale utviklingsarbeidet. Den gir føringer for arbeidet med å skape
en enklere hverdag for innbyggere og næringsliv, og sikre bedre tjenester, effektiv ressursbruk og økt verdiskaping.
Strategien har fem hovedmål:

  1. Styrket digital kompetanse og deltakelse
  2. Aktiv digitalisering i kommunens tjenesteutvikling
  3. Samarbeid om digitalisering
  4. Ivareta personvern og informasjonssikkerhet
  5. Effektive og brukerorienterte tjenester

Til hvert av målene er det knyttet strategiske grep

1. Endelig behandling

06.12.2022 - 06.12.2022

Lenke til sak i eInnsyn

2. Vedtatt

06.12.2022 - 31.12.2029

Lenke til plan i eInnsyn

Lenke til plan i eInnsyn

Formålet med og vurdering av den nye strategien

Formål

  • Den skal være kommunens overordnete styringsdokument i det digitale  utviklingsarbeidet.
  • Den beskriver føringer og prinsipper for å skape en enklere hverdag for innbyggere og næringsliv, og sikre bedre tjenester, effektiv offentlig ressursbruk og økt verdiskaping.
  • Den skal bidra til å gi innbyggere og næringsliv et reelt digitalt førstevalg – det vil si at kommunen er tilgjengelig på nett og at nettbaserte tjenester er hovedregelen for
    kommunikasjonen.

Den nye digitaliseringsstrategien skal gi retning for utvikling av IKT-løsningene i kommunen – ikke minst plattform, infrastruktur og standarder som må være på plass for at fagsystemer og samhandlingsverktøy skal fungere godt sammen. Strategien skal understøtte digital transformasjon i hver enkelt virksomhet og i offentlig sektor som helhet.

Utfordringsbildet

Digitalisering er i ferd med å endre hele samfunnet, og vil gjøre det i enda større grad i framtiden. Det gjelder både hverdagsliv, arbeidsliv, transport og kommunikasjon, samt
måten vi samhandler på. Stavanger kommune må ta inn over seg utfordringene som
økt digitalisering medfører: Datasikkerhet og personvern, manglende digital kompetanse, systemkompleksitet, samarbeidsstrukturer internt i det offentlige, motstand mot
endring samt manglende kunnskapsgrunnlag.

- og mulighetene!
For kommunen som organisasjon og samfunnsaktør/ fellesskap byr likevel digitalisering på store muligheter. Vi kan tenke nytt, kommunisere annerledes og organisere
samfunnet og tjenester på andre måter.

Mål – avgrenset til kommunens ansvarsområder

1 Styrket digital kompetanse og deltakelse

Gjelder fra grunnopplæringen og gjennom alle faser i livet. Digitale tjenester skal være lette å forstå og lette å bruke for alle.

2 Aktiv digitalisering i kommunens tjenesteutvikling

Digitaliseringsprosjekter skal planlegges og gjennomføres profesjonelt. Gevinster skal realiseres. Markedet skal brukes når det er hensiktsmessig. Stavanger skal legge standarder og nasjonale felleskomponenter til grunn i digitaliseringsarbeidet.
Stavanger har som målsetning å forsterke sin posisjon som en datadrevet organisasjon.

3 Samarbeid om digitalisering

Stavanger skal ta en ledende rolle i samarbeid med andre offentlige aktører, og være proaktiv i samarbeid med kommunens partnere innenfor IKT-området. Kommunen skal aktivt legge til rette for deling og bruk av offentlige data.

4 Ivareta personvern og informasjonssikkerhet

Personvern og informasjonssikkerhet skal være en integrert del av utviklingen og bruken av IKT. Den enkelte innbygger skal i størst mulig grad ha råderett over egne personopplysninger. Informasjonssikkerhet skal ivaretas med utgangspunkt i  risikovurderinger basert på trussel og sårbarhetsinformasjon, og følges opp gjennom god internkontroll.

5 Effektive og brukerorienterte tjenester

Økt grad av selvbetjening gjør veien til løsning kortere. Automatisering og effektive prosesser skal være utgangspunktet. Dette innebærer økt bruk av tjenestedesign. Brukerne skal oppleve kommunens tjenester som tilgjengelige, helhetlige og relevante.

Strategiske grep

Styrket digital kompetanse og deltakelse

Kommunen skal:

  • tilby målrettede kompetansehevende tiltak for innbyggerne
  • rekruttere og utvikle intern spisskompetanse som er viktig for å holde kontroll og sikre kontinuerlig utvikling på alle strategiske teknologiområder
  • gjennomføre kompetanseheving og utvikling gjennom hensiktsmessige arenaer og virkemidler for kommunens ansatte
  • involvere og engasjere brukerne i digital samhandling og utvikling av digitale tjenester

Aktiv digitalisering i kommunens tjenesteutvikling

Kommunen skal:

  • være teknologisk langt fremme, og i front på områder som er viktig for kommunen
  • nyttiggjøre seg egne data og være en datadrevet organisasjon med eierskap og kontroll over data
  • fortløpende ta i bruk relevante nasjonale felleskomponenter
  • digitalisere egne prosesser og tjenester så langt som mulig, ende til ende
  • ha en aktiv rolle i å stimulere organisasjonen til tjenesteutvikling, innovasjon, prosessforbedring og digitalisering

Samarbeid om digitalisering

Kommunen skal:

  • hente ut effekter
  • være aktiv i samarbeidet med partnere, herunder med Digitaliseringsdirektoratet, KS og kommunens teknologileverandører
  • bedrive kunnskaps- og kompetanseutvikling og formidling gjennom nettverk
  • samarbeide om å søke skalafordeler der det er rasjonelt
  • videreutvikle kommunens strategiske leverandørdialog
  • ha et aktivt og bevisst forhold til hvilke nettverk som opprettes og utvikles
  • praktisere kunnskapsdeling i kommunens samarbeidsstrukturer

Ivareta personvern og informasjonssikkerhet

Kommunen skal:

  • videreutvikle en god sikkerhetskultur i hele organisasjonen
  • ha innebygget personvern
  • jobbe for å gi innbyggerne selvbetjent innsyn i egne data
  • videreutvikle kommunens styringssystem for informasjonssikkerhet
  • styrke håndtering av sikkerhetshendelser
  • ha konsistent oversikt og kontroll over egne data

Effektive og brukerorienterte tjenester

Kommunen skal:

  • legge til rette for økende grad av selvbetjening og automatisering
  • ha en brukermedvirkning som er profesjonell, relevant og effektiv slik at kommunen får brukervennlige tjenester
  • arbeide kontinuerlig for prosessoptimalisering ved bruk av moderne teknolog