2. Samfunnsutvikling
  5. Temaplan for pollinerende insekter2024-2034

Temaplan for pollinerende insekter 2024-2034

Oppdatert: 03.04.2024 09.32.09

Stavanger kommuner arbeider med en temaplan for å sikre at vi ivaretar de ville pollinerende insektene. Vi ønsker at planen skal bidra til å bevare og øke mangfoldet av ville pollinerende insekter, samt øke kunnskapsnivået både internt og eksternt.

1. Medvirkning og planarbeid

2. Førstegangsbehandling

18.10.2023 - 18.10.2023

Lenke til politisk sak i eInnsyn.

3. Høring

18.10.2023 - 09.01.2024

4. Planbearbeiding

09.01.2024 - 05.03.2024

5. Endelig behandling

05.03.2024 - 05.03.2024

6. Vedtatt

06.03.2024 - 31.12.2034

Lenke til vedtatt plan i eInnsyn.

Sammendrag

Pollinerende insekter er en avgjørende artsgruppe for naturmangfold, matforsyning og for at økosystemene skal fungere. I nordlige økosystemer, som i Norge, er insekter de eneste dyrene som utfører pollinering. Naturen og mennesker er helt avhengige av pollinerende insekter og at disse pollinerer(bestøver)planter. Insektene pollinerer planter slik at planten blir befruktet og kan utvikle frukt og frø. Eksempelvis blir anslagsvis 30 prosent av all grønn mat vi spiser pollinert av bier. Dette gjelder frukt, bær, erter, bønner, oljevekster, m.m.

Insekter er i tilbakegang verden over –også i Stavanger. En tredjedel av de ville bie-og humleartene i Norge er truet av utryddelse. Dette har flere årsaker, men en viktig årsak er at leveområdene bygges ned eller forringes i kvalitet. Pollinerende insekter trenger gode og varierte leveområder. Grønne spredningskorridorer mellom leveområder, slik at de kan forflytte seg fra sted til sted, er også helt avgjørende.

De største truslene mot pollinerende insekter er tap av leveområder som følge av nedbygging av natur, intensivert landbruksdrift, gjødsling av beiter, bruk av plantevernmidler, spredning av fremmede organismer og klimaendringer. Disse faktorene spiller også sammen på komplekse måter.

Temaplanen er en oppfølging av internasjonale, nasjonale og kommunale planer, mål og forpliktelser om å ta vare på naturmangfold. Temaplanen er et verktøy kommunen skal bruke for å snu den negative trenden, for å ta vare på leveområder for insekter og tilrettelegge bedre for nye leveområder for insektene.

Planen er todelt; Første del inneholder mål for planen, status og utfordringer for pollinerende insekter. Del to er handlingsdelen med oversikt over tiltak for å oppnå målene i planen.

Visjonen med temaplanen er at Stavanger kommune skal være et godt leveområde for ville pollinerende insekter. For å oppnå dette er hovedmålet at Stavanger kommune skal bevare og øke antallet og mangfoldet av ville pollinerende insekter.

Det er formulert innsatsområder med delmål, og forslag til tiltak for å oppnå disse målene.

Lenke til planen i sin helhet