2. Samfunnsutvikling

Belysningsplan for turveier 2022-2025

Oppdatert: 03.04.2024 09.34.59
Foto av Valbergtårnet om kvelden

Strategisk belysningsplan for Stavanger kommune for turveier, ridestier, parker, friområder og aktivitetsanlegg med  handlingsprogram for 2017 – 2020, ble vedtatt i 2016. Den strategiske belysningsplanen var delt i tre deler:

• Beskrivelse av hvilke type anlegg som skal ha belysning  og krav til lysanlegget
  • Forslag til handlingsprogram for belysning av turveier
  • Kommunedelsvise oversikter over turveier hvor det er behov for belysning

Første del av belysningsplanen var en strategisk plan for belysning. Denne delen utgår nå av belysningsplanen og blir erstattet med “Belysningsnorm for Stavanger kommune”. Forslag til handlingsprogram ga rammer for utvikling av en målrettet prioritering av nye lysanlegg. Den  kommunedelsvise oversikten var en oversikt over mange av de gjenstående turveiene som manglet belysning og innspill  fra publikum.

Revidert handlingsprogrammet skal (fortsatt) gi en enkel  oversikt over hvilke turveier som står for tur i inneværende periode. Det er et mål at alle turveier i 52 hverdagsturer skal  ha belysning. Belysning av turveiene vil øke alles mulighet til å ha fysisk aktivitet i hverdagen. Finnøy og Rennesøy og kommunedeler skal nå inngå i planen. Disse kommunedelene var ikke del av Stavanger kommune da den
Strategiske belysningsplanen ble utarbeidet. Det er et mål at Rennesøy og Finnøy også får flere turveier med belysning.

Denne planen er en revisjon av handlingsprogrammet med  prioritering og av den kommunedelsvise oversikten.

Lenke til planen i eInnsyn.

1. Høring

23.02.2022 - 13.05.2022

Lenke til innspill fra høring.

2. Planbearbeiding

3. Endelig behandling

15.06.2022 - 15.06.2022

Lenke til politisk sak i eInnsyn.

4. Vedtatt

15.06.2022 - 31.12.2025

Lenke til plan i eInnsyn