2. Samfunnsutvikling
  5. Handlingsplan for gatetun og miljøgater 2021-2025

Handlingsplan for gatetun og miljøgater 2021-2025

Oppdatert: 03.04.2024 09.28.13

Kommuneplanens arealdel og Kommunedelplan for Stavanger sentrum har prioritert noen gater med funksjon som grønt spasérdrag og grønn korridor. Disse gatene er tatt med i handlingsplanen.

1. Planbearbeiding

2. Endelig behandling

15.12.2021 - 15.12.2021

Lenke til politisk sak i eInnsyn.

Mål og visjoner

Beskrivelse av omfangHandlingsplanen omfatter gater og plasser innenfor Trehusbyen, dvs. Storhaug, Våland, Vestre Platå, Eiganes, Kampen og Bjergsted. Planlegging og opparbeiding av gater og plasser i Stavanger sentrum inngår ikke i handlingsplanen. Krav om opparbeiding av gater og uterom innenfor transformasjonsområdene i Urban sjøfront er nedfelt i rekkefølgebestemmelser i de enkelte reguleringsplaner, og inngår heller derfor ikke i denne  handlingsplanen.

Beskrivelse planområdet

Planområdet består i hovedsak av tett boligbebyggelse med relativt små tomter. Det er liten tilgang til lekearealer, og mye parkering skjer på gategrunn. De fleste gater har en bredde på ca. 12,5 meter med en kjørebanebredde (inkludert kantparkering) på 7-8 m. Gatene har varierende trafikkbelastning, og er, med unntak av en del gater på Vestre Platå, stort sett åpne for gjennomkjøring. Det er mye gjennomkjøringstrafikk til butikker og arbeidsplasser i og nært sentrum, og områdene er svært utsatt for fremmedparkering.

Beskrivelse av intensjonen med planen

Stavanger har vedtatt en overordnet kommuneplan som viser tung satsning på miljø og naturbaserte løsninger. Byen skal utvikles som en grønn spydspiss og bygges ut med fokus på at menneskene som bor i byen skal ha det bra. Vi skal blant annet ta i bruk naturbaserte løsninger for å utvikle og ivareta en sammenhengende offentlig grøntstruktur. Samtidig som vi skal gjøre det lettere å gå, sykle, reise kollektivt og kjøre utslippsfritt. Dette gjøres ved å planlegge grønne og frodige gatetun og miljøgater med smarte naturbaserte løsninger for opphold, drift og vedlikehold av grøntanlegg, strukturering og bruk av parkering, lading av elektriske transportmidler.Det legges stor vekt på medvirkning slik at vi får funksjonelle og estetiske gatemiljøer tilpasset lokale behov og identitet.

Gatetun og miljøgater i Stavanger

Gatetun og miljøgater er begge gatemiljøer hvor det  tilrettelegges for gange, opphold og lek Gatene ivaretar muligheten for å kjøre bil og parkere, men det legges størst vekt på at gaten skal oppleves trygg, fin og interessant for gående og myke trafikanter. Den største forskjellen på gatetun og miljøgater er at gatetun ikke har gjennomgangstrafikk eller kanter, det kan det være i en miljøgate.

Gatetun er tiltak som er bestemt i reguleringsplan og må tilfredsstille kravene i vegvesenets håndbøker. For at ett område skal kunne reguleres som gatetun må følgende kriterier være oppfylt:

• Området har ikke gjennomgangstrafikk
  • Ingen bolig innenfor gatetunet har mer enn 300 meter å kjøre langs den mest hensiktsmessige veg ut av sonen
  • Arealet skal være utformet uten oppdelingen i kjørebane og gangbane
  • Fartsdempende tiltak er innført (alle kjøretøy som har tillatelse til å ferdes i området må kunne passere fartshindrene)
  • Parkeringsplasser for biler er spesielt merket
  • Inn- og utkjøring av området skjer ved kryssing av  kantstein

Miljøgater er strekninger og forbindelser med stor viktighet for bymiljøet. Gatene er ofte høyt belastet av flere interessenter. En standardheving og tilpassing til de forskjellige brukerne har til mål å bedre bomiljøet rundt gatene og synliggjøre forskjellige interesser. Miljøgater har også som mål å bedre opplevelsen og trygghetsfølelsen for de som bruker gaten ved å redusere farten og øke kvaliteten på omgivelsene.

Ved en stadig fortetning av byen og nye transportmidler blir belastningen på gatemiljøene hele tiden større. Det er ikke lengre bare barn på vei til/fra skolen som ferdes i gatene, men også syklister som skal til jobb. Gatemiljøer i og rundt skoler er spesielt viktige for skolebarn, mens gatemiljøer nært handlesenter og næringsfasaliteter er viktigere som transportårer til og fra jobb. Ett hvert gatemiljøprosjekt som gjennomføres har som mål å forsterke stedets identitet og bidra til bedre miljø samtidig som det ivaretar alle brukerne.

Lenke til handlingsplan/- liste