2. Samfunnsutvikling
  4. Lyskonferansen City under microscope

Lyskonferansen: City under Microscope i Stavanger

Bilde LUCI-konferanse

Luci logo                                             Stavanger kommune kommunevåpen sentrert sort

Stavanger er den 18. og 19. mars vertskap for den årlige lyskonferansen City under Microscope. Konferansen arrangeres i samarbeid med lysnettverket LUCI.

Påmeldingen er åpnet.

Stavanger skulle i utgangspunktet være vertsby i 2020, men fjorårets konferanse ble utsatt pga. koronapandemien. Årets konferanse vil være digital.

Tema for konferansen

Konferansen arrangeres i samarbeid med LUCI, som er et lysnettverk som jobber med utendørs lyssetting, og tilrettelegger for erfarinsdeling og for å fine løsninger på utfordringer som byer verden over møter.

Stavanger mottok den norske lysprisen i 2020. Arbeidet med lysprisen vil bli belyst under konferansen.

Les mer om Stavanger kommunes lysplan

St. Petri med ny belysning. Kirken får nytt lys i november.
Slik kan St. Petri kirke se ut med ny belysning.

Konferansen vil også ta opp temaer som smartteknologi, samtidig som lyssetting i en nordisk kontekst vil være et tema. Blant annet vil foredragsholderne snakke om hvordan man kan bruke lys til å motivere innbyggerne til å bruke byen på vinterstid da det er mørkt store deler av døgnet.

Belysning ha en negativ effekt på biologisk mangfold, og konferansen vil se på hvordan man kan ivareta det på best mulig måte, samtidig som man tilrettelegger for god belysning for innbyggerne i kommunen.

Program:

Ordfører Kari Nessa Nordtun vil åpne konferansen før moderator Kristin Kalgraff fra energiselskapet Lyse leder oss gjennom innlegg fra blant annet:

• Gunnar Crawford, smartbysjef i Stavanger kommune og Trond Thorbjørnsen, senior forretningsutvikler v/ Lyse - hvordan Stavanger slår seg sammen med innbyggere og virksomhetene for å skape en ny og smartere by.
  • Nevena Kovacevic, lysdesigner ved Zenisk - forteller om Lysplan for Stavanger sentrum som vant Norsk Lyspris 2020
  • Tina Aksnes, arkitekt - hvordan bruker vi vinterbelysning som en metodikk og verktøy i en samskapningsprosess
  • Arne Follestad, forsker ved Norsk Institutt ved Naturforskning - hvordan kunstig belysning påvirker det biologiske mangfoldet og menneskers helse

Dette er et bare et lite utvalg av de som deltar. For å se hele programmet se LUCI sin hjemmeside