1. Aldersvennlig Stavanger
  2. Tilrettelegg boligen du bor i

Tilrettelegg boligen du bor i

Trives du i boligen du bor i, men ser at den på sikt kanskje ikke vil være like funksjonell?

Oppdatert : 05.04.2024

For noen vil det å kjøpe en annen bolig ikke være en aktuell løsning. Det er likevel ofte flere grep du kan gjøre for at boligen du bor i kan bli mer funksjonell over tid.

Du bør ta utgangspunkt i hva som kan være nyttig for deg nå og i fremtiden, samt hva som er mulig å gjøre i din bolig. Ulike boliger har ulike muligheter og begrensninger. Noen boliger vil være enklere å tilrettelegge enn andre.

Det er lurt å tenke på hvilke grep som kan gjøres før behovet for tilrettelegging oppstår. Da vil de fleste ha mer overskudd og kapasitet til å gjennomføre gode tiltak som kan gjøre livet enklere på sikt.

Hvilke endringer kan være smart å vurdere for å få en mer aldersvennlig bolig?

Det første du bør vurdere er om det er mulig å få alle funksjoner på et plan. Dersom det er mulig, kan det gjøre hverdagen enklere både i dag og i fremtiden. Er det plass til å lage et soverom og/eller bad i hovedetasjen?

• Dersom du har trappetrinn opp til inngangsdøren, kan det i noen tilfeller være mulig å gjøre endringer i terrenget slik at du får et terskelfritt inngangsparti.
  • Alternativt kan trappen i inngangspartiet gjøres mer funksjonell ved å ha godt rekkverk på begge sider og god belysning.

Mange pusser opp hele eller deler av boligen fra tid til annen. Flere av de foreslåtte tiltakene kan være smart å vurdere i forbindelse med oppussing. Noen ganger er det ikke så mye som skal til for at boligen din blir mer funksjonell for deg både nå og fremover.

Hvilke enkle grep kan du gjøre dersom du likevel skal pusse opp boligen?

Noe av det viktigste for å ha en funksjonell bolig og å være selvhjulpen i alderdommen er å kunne forflytte seg på egen hånd i boligen.

• Å fjerne terskler og få bredere dører (minst 90 cm.) kan gjøre hverdagen enklere.
  • Det kan også være lurt å undersøke mulighetene for å få en romsligere dusjløsning.
  • Enkle løsninger som et håndtak på veggen og en krakk i dusjen, kan også bidra til å gjøre deg mer selvhjulpen når du blir eldre.
  • Skap ved siden av vasken er bedre enn skuffer og skap under vasken.
  • Dersom du har mulighet bør du ha vaskemaskin og tørketrommel på badet, i stedet for i kjelleren.
  • På kjøkkenet er det lurt å tenke på hvordan du kan få de tingene du bruker mest tilgjengelig i riktig høyde.
  • Skuffer er bedre enn skap. Har du plass til fryseskap på kjøkkenet, vil det være bedre enn fryseboks i kjelleren.

Her kan du få veiledning

Tenker du å gjøre endringer i boligen din med tanke på alderdommen, men vet ikke hva som kan være hensiktsmessig?

Er du usikker på om din bolig har potensial for å bli mer aldersvennlig? Du kan få råd og veiledning av ergoterapeut i kommunen.

Ta kontakt med helse- og velferdskontoret for informasjon og henvisning til fysio- og ergoterapitjenesten.

Tilskudd til tilpasning av bolig

Dersom du allerede har behov for å tilrettelegge boligen på grunn av alder eller funksjonsnedsettelse, kan du søke om tilskudd til tilpasning fra kommunen. Vi gjør oppmerksom på at tilskuddet er

økonomisk behovsprøvd, og du bare kan få tilskudd til tilrettelegging som er nødvendig når du søker, ikke til behov du kanskje kan få på et senere tidspunkt.

Her kan du lese mer om Tilskudd til tilpasning av bolig | Stavanger kommune