1. KlimaStavanger
  2. Nytt om klima og miljø
  3. Klima- og miljøpris til Stavanger dykkerklubb
Jane Nilsen Aalhus, Rune Askeland og varaordfører Dagny Sunnanå Hauksen sammen med prisvinnerne fra Stavanger dykkerklubb

Klima- og miljøpris til Stavanger dykkerklubb

Stavanger kommune deler hvert år ut en klima- og miljøpris på 50 000 kroner. Prisen blir gitt til personer, organisasjoner eller bedrifter som bidrar til å ta vare på natur og miljø og/eller redusere klimagassutslipp i lokalmiljøet.
Publisert : 06.10.2021

Stavanger dykkerklubb mottok klima og miljøprisen for sitt arbeid med å rydde og overvåke sjøen.

Viktig arbeid under vannoverflaten

Klima- og miljøprisen tildeles personer, organisasjoner eller bedrifter som har bidratt til å ta vare på natur og miljø og/eller redusere klimagassutslipp i lokalmiljøet for å miljøet. I år går prisen til Stavanger dykkerklubb, for deres solide frivillige arbeid med å rydde sjøen for søppel og spøkelsesteiner, og overvåkning av invaderende arter.

- Det frivillige arbeidet til Stavanger dykkerklubb er helt uvurderlig. De gjør en innsats veldig mange setter stor pris på, sier miljøvernsjef Jane Nilsen Aalhus.

Miljøvernsjefen trekker også frem dykkerklubbens fantastiske evne til å formidle sine opplevelser under overflaten, som også er en viktig del av klubbens arbeid.

- Dykkerklubben tar flotte bilder, som hjelper oss å se hvordan forholdene er under vannoverflaten, og de er i tillegg dyktige til å fortelle gjennom dialog hva de opplever, sier hun.

Stolt prisvinner

Klubbens leder Nuenghatai Eiklid ble overrakt prisen av varaordfører Dagny Sunnanå Hausken, og var tydelig stolt og overrasket over at å ha mottatt prisen.

- Vi visste ingenting om at vi faktisk hadde vunnet. Det var en stor og gledelig overraskelse, sier hun

Eiklid er tydelig på at klima og miljø er viktig for klubben, og at prispengene på 50 000 kroner vil bli brukt til å fortsette klubbens arbeid for å bevare havet.

- Temaet klima og miljø står veldig nært hjertet vårt som tilbringer mesteparten av vår fritid i naturen, og vi kommer til å bruke disse pengene til å fortsette arbeidet for å bevare havet i fremtiden, sier Eiklid.

Bildet viser Jane Nilsen Aalhus

Jane Nilsen Aalhus