1. Medvirkning
  2. Nyhetsutlisting
  3. Engasjér deg i «MittNabolag»!
PC-skjerm med "Mitt nabolag" på nettleseren

Nå lanseres «Mitt nabolag!»

Vil du engasjere deg i nærmiljøet ditt, og være sikker på at vi i kommunen leser det du skriver? Sjekk ut den nye digitale plattformen for innbyggerinvolvering!
Publisert : 30.10.2023

Nettsiden mittnabolag.stavanger.no er basert på verktøyet Decidim, som brukes av byer over hele verden. Tanken er at det skal bli lettere for folk å involvere seg i nærmiljøutviklingen.

– Vi i kommunen har testet ut Mitt nabolag på ulike medvirkningsprosesser det siste året, og nå er vi klare for å rulle ut nettsiden «på ordentlig», forteller Milena Suboticki i avdeling for innbyggerdialog.

Hva skal MittNabolag brukes til?

Hver kommunedel har sitt eget område inne på mittnabolag.stavanger.no. Her kan du enten lansere forslag og opprette diskusjoner som opptar deg, eller du kan delta i konkrete medvirkningsprosesser i regi av kommunen. Det vil også være mulighet for å delta i medvirkningsprosesser som ikke er direkte knyttet til en kommunedel.

En «medvirkningsprosess» kan for eksempel bety at vi spør om innspill til en plan, eller hva som skal til for at du skal trives bedre i nærmiljøet ditt, eller om du vil bidra til et arrangement.

Hvorfor må jeg opprette bruker?

For å bruke Mitt nabolag må du logge inn via ID-porten. Etter hvert skal vi også få på plass Feide-innlogging slik at skoleelever uten bank-ID også kan opprette bruker.

Vi forstår at det kan oppleves som en ekstra terskel å måtte logge på for å bruke løsningen, men dette er viktig for å gjøre Mitt nabolag trygg og enkel for alle! Pålogging gjør at du vil kunne få svar og tilbakemelding fra oss når du sender inn et forslag eller et innspill, og det gjør det også mulig for deg å få oppdateringer om utvikling i en prosess.

Her er noen grunner til å registere seg, og logge på når du bruker medvirkningsplattformen Mitt nabolag:

• Du kan få tilsendt oppdateringer knyttet til aktiviteter og møter du har meldt deg på
  • Du kan få tilsendt nyhetsbrev med informasjon, om det du ønsker å følge med på
  • Du kan chatte med administratorer og få svar på praktiske spørsmål
  • Du kan legge igjen kommentarer til ting du lurer på
  • Du vil få beskjed på epost når noen har svart på forslagene du har delt

Målet med Mitt nabolag er at det skal være enklere for innbyggere å delta i utviklingen av nærmiljøene sine, og gjøre beslutningsprosesser mer tilgjengelig slik at flere stemmer blir hørt.

Milena Suboticki

rådgiver