1. Aldersvennlig Stavanger
  2. Siste nytt
  3. Datahjelpen utvider tilbudet
Vi ser et bilde av Tone Hafnor som er leder for datahjelpen.

Datahjelpen utvider tilbudet

Nå blir det ukentlig datahjelp i alle bydeler. Et lavterskel-tilbud for alle som lurer på noe med bruk av mobil, nettbrett eller datamaskin.
Publisert : 18.03.2024
Av : Solfrid Sande, kommunikasjonsavdelingen

Datahjelp-tilbudet er til for alle i alle aldersgrupper, og blir nå utvidet til alle bydeler, og kommunedelene Rennesøy og Finnøy. 

– At dette tilbudet finnes håper jeg vil bidra til å bygge ned digital skam. Vi må slutte å skamme oss, selv om vi ikke henger med på alt, sier prosjektleder for Datahjelp, Tone Hafnor og smiler.  

Hun er veldig fornøyd med å være skikkelig i gang, med to veiledere på hvert sted.  En til en veiledning, og faste tidspunkt for tjenesten på de ulike stedene. 

Datahjelp i alle bydeler  

På Madla bibliotek har Jenny Helseth satt seg godt til rette i sofaen sammen med datahjelp Ingerlin Birkeland Rage, for å løse en utfordring på smarttelefonen.

– Jeg synes dette er et veldig godt tilbud. Jeg er redd for å finne ut av ting på mobilen selv. Her er det trygt å få hjelp, sier Helseth. 

Jenney Helseth og Ingerlin Birkeland Rage som sitter i en sofa. de har et bord foran seg hvor det ligger to smarttelefoner.
Jenny Helseth får kyndig hjelp til å løse en utfordring på smarttelefonen av Ingerlin Birkeland Rage. Hver tirsdag er det datahjelp på Madla bibliotek.

Helseth forteller at hun leste om datahjelp i bydelsavisen Norvesten, og synes det er flott med et tilbud i nærmiljøet. Nå skal hun tipse venninnene, forteller hun fornøyd. 

Hjelp til selvhjelp 

Datahjelp-tilbudet er godt merket med skilt, og veilederne godt synlige. Noen spør om hjelp til Facebook, mens andre lurer på hvordan de kan overføre bildefiler. Powerpoint, bruk av I Phone, og epost er tema som også går igjen.

– Vi får spørsmål om alt de behøver i hverdagen når de bruker digitale verktøy. Dette er hjelp til selvhjelp, forteller Hafnor. 

Bildet viser et skilt som det står datahjelp på. Det står på en vindusbenk, og i bakgrunnen ser vi at Tone Hafnor og Elin Halvorsen sitter.
God synlighet i lokalene er viktig, noe som gjør terskelen lavere for å spørre om hjelp.

Det er stor variasjon i oppgavene, og enklete trenger å bli trygget på at det de gjør ikke er galt forteller Hafnor.  

– Noen er usikre på om det er feil på produktet de bruker. Her kan vi se om det er noe som enkelt kan endres, eller om det er en feil som de må ta med tilbake butikken de har kjøpt det.

Liker å hjelpe 

Elin Halvorsen en av de nye datahjelperne. Som næringsdrivende måtte hun selv sette seg godt inn i ulike dataprogrammer gjennom årene, og er blitt temmelig uredd forteller hun. 

– Jeg synes det er veldig kjekt å lære bort til andre. Utrolig kjekt å se at jeg kan være med å løse noe som folk synes er vanskelig, sier Halvorsen.

Bildet viser Sarah Madelen Kopperud, Ingerlin Birkeland, Tone Hafnor og Elin Halvorsen som står på Mandla bibliotek.
Datahjelperne, fra venstre, Sarah Madelen Kopperud, Ingerlin Birkeland, Tone Hafnor og Elin Halvorsen, som alle liker å hjelpe folk med ulike utfordringer de har med det digitale.
Sarah Madelen Kopperud og Ingelin Birkeland Rage, er studenter til vanlig og forteller at de liker det praktiske og sosiale med jobben som datahjelp, og de liker å hjelpe andre. 

– Vi blir kjent med ulike folk i nærmiljøet vårt. Det er så koselig å se at folk møtes på bydelshuset til ulike aktiviteter, sier Ingelin som til vanlig er veileder i datahjelp på Sunde og Kvernevik bydelshus.

Kontaktinformasjon:  

Datahjelp | Stavanger kommune