1. Stavanger2025
  3. De første ni jubileumsprosjektene er klare
Prosjektrådgiver Stian Kristensen og prosjektleder Lena Antonius kan nå presentere den første delen av jubileumsprogrammet for 2025.

De første ni jubileumsprosjektene er klare

Den første bolken av det rikholdige programmet til 900-årsjubileet Stavanger2025 er klar. En rekke jubileumsprosjekter innstilles til tilskudd for å kunne realiseres.
Publisert : 27.04.2022

I 1125 stod Stavanger domkirke ferdig, og begivenheten markerer begynnelsen på fortellingen om Stavanger by og bispedømme. I 2025 skal Stavangers 900 år feires med en storslått markering.

– Disse prosjektene vil involvere bredt blant regionens innbyggere, og ivareta flere aldersgrupper og målgrupper i regionen, sier prosjektleder Lena Antonius.

Første bit av jubileumsprogrammet er altså på plass.

– Det er en stor milepæl at første bit av programmet nå blir landet. Nå kan vi virkelig begynne å heie på og snakke om disse flotte prosjektene, sier prosjektlederen.

Følgende jubileumsideer, som har fått utviklingsmidler tidligere, innstilles til tilskudd 2022-2025:

Stavangeroratoriet
Stavangeroratoriet AS, kunstnerisk ansvarlige Tore Renberg og Anders Brunvær Hauge

Stavangeroratoriet vil gjøre dykk i utvalgte epoker av byens historie, og la enkeltpersoner dele sin opplevelse av historiske begivenheter. Den første verkdelen forteller historien om unge Joanna fra Winchester som til sin fortvilelse må reise til avsidesliggende Stavanger i nord fordi faren skal jobbe på den nye katedralen som skal reises der.

Seilas gjennom Stavangers maritime historie
Engøyholmen kystkultursenter

Engøyholmen vil skape møteplasser der innbyggere kan delta aktivt i arrangementene. Blant de tre prosjektene som Engøyholmen vil utvikle er å gjenskape folkefest og regatta fra Landsregattaen i 1868.

Engøyholmen er med på jubileet. Foto: Engøyholmen.

Dei fem årstidene
Ryfylke Livsgnist AS

Ryfylke Livsgnist vil ta innbyggerne med på en reise i historiske begivenheter. «Dei fem årstidene» er fem festuker i jubileumsåret, som forflytter seg mellom de fem middelalder-anleggene i Stavanger: Domkirken, Utstein kloster, Hesby, Sørbø og Talgje kirke.

Talgje kirke

I tillegg er MUST innstilt til å få tilskudd for tre utstillinger som realiseres de neste årene:

Mitt Stavanger – vår byhistorie

Stavanger museum sin basisutstilling oppgraderes og moderniseres, og blir en hovedutstilling for Stavanger 2025. Utstillingen tar for seg Stavanger byhistorie fra 1125 til i dag, og tar for seg mangfoldet i dagens samfunn, stiller spørsmål til vedtatte sannheter, og løfter frem uhørte stemmer for å formilde et nyansert bilder av den religiøse delen av samfunnet.

Hjemmehavn Stavanger (maritimt museum)

Utstillingen omhandler Stavanger havn gjennom flere hundre år, og skal formidle folks levekår, fartøyene som er blitt brukt og fortellinger fra havnen. Det inngår også en utstilling som tematiserer Stavanger i et Ryfylkeperspektiv, med handel, vekst, innovasjon og impulser utenfra som sentrale temaer.

Stavanger Maritime Museum tar del i markeringen av Stavangers 900-årsjubileum. Foto: Atelier Brückner.

Nye naturhistoriske utstillinger på Stavanger museum

Den røde tråden er lokal biologi og menneskelig påvirkning – utstillingen skal vise den fantastiske naturen vi har rundt oss og på hva hver enkelt kan gjøre for å ta vare på denne. Hver dag tar vi valg som påvirker biologien rundt oss. I 2025 skal en større, sammenhengende utstilling stå klar, som på en lettfattelig og humoristisk måte skal gi oss lyst til å vite mer om lokal natur.

Sølvberget går nå i gang med tre satsinger:

Ytringsfrihetsbyen

Stavanger huser hovedkontoret for ICORN, det internasjonale fribynettverket. Sølvberget arbeider med en vandreutstilling om ytringsfriheten, et større, internasjonalt nettverksmøte for andre fribyer i ICORN-nettverket, samt en internasjonal konferanse om kunst, ytringsfrihet og demokrati, med et omfattende ungdomsprogram.

I 2024 markerer vi Alexander Kielland sitt 175-årsjubileum, og femårsjubileet til Kiellandsenteret. Foto: Sølvberget

Kielland på ny

I 2024 markerer vi Alexander Kielland sitt 175-årsjubileum, og femårsjubileet til Kiellandsenteret. Markeringen skal gjøre forfatterskapet mer tilgjengelig, blant annet med nyutgivelser av Kiellands verk. I tillegg utvikles et undervisningsopplegg rettet mot videregående skoler.

Lyden av Stavanger (arbeidstittel)

Sølvberget skal spille en aktiv rolle i 2025. Bildet viser den massive barnemønstringen på Torget i forbindelse med Obstfelder-jubileet. Foto: Sølvberget

Sølvberget vil invitere til en stor familiefest i byen i samarbeid med elever og kulturliv. Lokale kunstnere innenfor litteratur, scenekunst og musikk involveres til å bli med å lage festforestilling i byen.

Flere arrangementer

NM-veka og idrettsgallaen, som Rogaland fylkeskommune og Stavanger kommune var vertskap for i 2019, innlemmes i jubileumsåret dersom arrangementene legges til Stavanger i 2025, som søkt om.

Saken skal behandles i utvalg for kultur, idrett og samfunnsdialog 6. april og i Stavanger 2025 sin styringsgruppe kommunalutvalget 10. mai.

Prosjektleder Stavanger 2025, Lena Antonius

Lena Antonius

prosjektleder Stavanger 2025

Mobil:
Telefon:
E-post:
lena.antonius@stavanger.kommune.no
Rådgiver for Stavanger 2025 og kultur, Stian

Stian Kristensen

rådgiver kultur og Stavanger 2025.

Litteratur, scenekunst, film

Telefon: