1. Stavanger2025
  3. Et mylder av fortellinger

Et mylder av fortellinger

Publisert : 03.09.2020

En rekke gode krefter sto bak et spennende innlegg om markeringer og jubileer i Stavanger her i Aftenbladet 4. januar. Medlemmer fra Seniortanken hadde flere gode påminnelser om de viktige markeringene som skjer lokalt og nasjonalt de kommende årene.

I leserinnlegget trakk de fram to viktige markeringer: 75-årsjubileet for frigjøringen av Norge i 2020 og 1150-årsjubileet for slaget i Hafrsfjord i 2022. Forfatterne spurte om det er mulig for Stavanger kommune å si noe om hvordan vi vil legge til rette for verdige arrangementer for disse merkedagene i Stavangers historie. Det gjør vi gjerne.

Slaget i Hafsfjord og Norges frigjøring etter fem års okkupasjon er eksempler på sterke fortellinger som har vært med på å forme vår identitet og selvforståelse. Vi mener det er viktig å gripe muligheten disse og andre jubileer gir til å engasjere, finne ny kunnskap og reflektere over hvilke verdier som preger livene våre i dag.

Frigjøringsdagen 8. mai markeres hvert år med et samarbeidsarrangement mellom kommunene i Sør-Rogaland og vil markeres på samme måte i 2020. «Veterandagen» markeres i Vatne-leiren med overrekkelse av minnemedaljer til våre veteraner.

Når det i 2022 skal markeres at det er 1150 år siden Harald Hårfagre vant slaget om Hafrsfjord i 872 er dette en regional begivenhet. Stavanger kommune samarbeider med Rogaland fylkeskommune om jubileumsprosjektet som har fått navnet Hafrsfjord 2022. Jubileum for vikingslag og kongemakt i Rogaland. Prosjektet tegner et bilde av et jubileum med små og større arrangementer gjennom hele året i både nordfylket og sørfylket, med en hovedmarkering om sommeren. Jubileumsåret skal med sine arrangement styrke og gi ny kunnskap om landets og fylkets vikinghistorie.

Fram mot Stavangers 900-årsjubileum i 2025 skal mylderet av fortellinger og skjebner som har skapt denne byen løftes fram. Sånn sett vil Stavanger 2025 ikke overskygge markeringer av viktige historiske personer og hendelser - men forhåpentligvis gi ramme og perspektiv til markeringene.

Følg gjerne arbeidet med markeringene på stavanger.kommune.no/2025 og domkirken2025.no