1. Stavanger2025
  3. Hvis domkirken kunne snakke
BYEN OG KATEDRALEN, foto_Kari Klyve-Skaug. Filming på taket av Stavanger domkirke.

Hvis domkirken kunne snakke

Hvis de 900 år gamle steinveggene i domkirken kunne snakke, hva ville de fortelle? Dokumentarfilmen Byen og katedralen er en av storsatsingene i 900-årsjubileet.
Publisert : 13.02.2024

Filmskaperne Nuten film og Fakkelfilm har vunnet flere internasjonale priser for sine filmer, og har nå vendt kameralinsene mot Stavanger domkirke. Restaureringen og de arkeologiske utgravningene gir oss ny kunnskap om kirken og byen, og blir broen tilbake til historiske hendelser og skjebner som skildres i filmen.

– Filmen dokumenterer et usedvanlig restaureringsarbeid og gir oss ny kunnskap om domkirken, byen vår og regionen rundt, sier Lena Antonius, prosjektleder for Stavanger 2025.

Byen og katedralen, filming av steinkonservator i arbeid.
Arbeidet til steinkonservatorer ved Arkeologisk museum blir dokumentert.

QR-løype og 3D-modell

Byen og katedralen er mer enn en film: Fakkelfilm og Nuten film utvikler et økosystem rundt filmen med QR-løype, 3D-modell av domkirken og VR-opplevelser.

– Vi vil nå ut til barn og unge, målgrupper som ikke nødvendigvis ser en dokumentarfilm på TV. Med denne teknologien lager vi en tidsmaskin som lar deg oppleve domkirken i middelalderen, sier regissør Kari Klyve-Skaug.

– Domkirken er Stavangers stolthet, et bygg som betyr mye både for byens historie og for alle oss som er oppvokst der. Bruk av digitale verktøy er en spennende måte å formidle historien til våre kulturminner til allmennheten, uttalte klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen i forbindelse med Riksantikvaren sitt tilskudd til 3D-modellen.

Premiere i 2025

Før premieren i 2025 gjenstår mange måneders arbeid med både filmen og de digitale opplevelsene. Ambisjonsnivået er høyt.

– Byen og katedralen blir ett av de varige sporene som står igjen etter at jubileumsåret er ferdig. Bedre kjennskap til lokalhistorien bygger identitet og tilhørighet, samtidig som dette prosjektet vil ha et nedslagsfelt langt utover Stavanger, sier Antonius.

Om Byen og katedralen

Prosjektleder Stavanger 2025, Lena Antonius