1. Stavanger2025
  3. Kielland på ny
Alexander Kielland-statue med hodetelefoner

Kielland på ny

To av stavangerforfatteren Alexander Kiellands viktigste romaner kommer ut på lydbok i en lett modernisert språkdrakt. Utgivelsene er en del av Kielland-jubileet i 2024, som trapper opp til Stavangers 900-årsjubileum i 2025.
Publisert : 30.06.2022

I 2024 er det 175 år siden stavangerforfatteren Alexander Kielland ble født. Kiellandsenteret på Sølvberget og Gyldendal forlag har slått seg sammen for å feire byens store dikter.  Jubileet er en slags opptrapping til Stavanger 2025, 900-årsjubileet, og markeres blant annet med nyutgivelser av et utvalg av Kiellands mest leste tekster.

De som har fryktet at nyutgivelsene vil la vente på seg, og som ønsker seg en litt mer tilgjengelig Kielland til sommerferien, kan puste lettet ut.

To av Kiellands viktigste romaner blir nemlig tilgjengelige på lydbok allerede i sommer. Gift og Garman og Worse er innlest av Tore Renberg. Til høsten kommer også Skipper Worse.

Garman og Worse fra 1880 var Kiellands debutroman, og var sterkt inspirert av hans egen familiebakgrunn. Romanen byr på skarpe portretter av mennesker og miljøer, skildret med ømhet, humor og ironi. Den tar utgangspunkt i et handelshus i Stavanger. Her blir vi kjent med slekten og miljøet de lever i. Kielland skriver om festene, arbeidet, kvinnenes rolle og klasseforskjellene som preget 1800-tallets Stavanger. Romanen ble i 2019 kåret til «Tidenes rogalandsbok» av Aftenbladets lesere.

Gift (1883) er fortellingen om skolegutten lille Marius, som til slutt dør av for mye latin. Boken er et oppgjør med puggeskolen, religiøst hykleri og konformasjonspresset som Kielland mente undergraver selvstendigheten og tankefriheten til de unge. Samtidig gir den en gripende skildring av en sterk og moderne kvinne som går til grunne i småbyens trange forhold.

Nyttige lenker:

Lyden av Kielland (solvberget.no)

Stine Honoré

prosjektrådgiver Stavanger 2025