1. Stavanger2025
  3. Lærer - se her!
Barn springer til skolen

Lærer? Se her!

900-årsjubileet nærmer seg, og nå er programmet for Den kulturelle skolesekken for kommende skoleår lansert.
Publisert : 23.04.2024
Av : Stine Honoré, Stavanger 2025

Programmet rommer en rekke tilbud til elevene i stavangerskolen i regi av våre gode samarbeidspartnere og med utgangspunkt i ulike jubileumsprosjekter. Her er lokalhistorie, musikk, kulturarv og litteraturhistorie i skjønn forening, så det er bare å glede seg!

Sangskatt Stavanger – bli en del av landets største bursdagskor!

Alle elever på tredje trinn er invitert til å bli med i det som ligger an til å bli Norges flotteste kor. Stikkord for prosjektet er framtidens sangglede og fortidens sangskatt. Sammen med profesjonelle sangpedagoger skal elevene øve inn nye og gamle stavangersanger, fra tradisjonelle folketoner til moderne poplåter.

Finalen for prosjektet kommer i mai 2025, da skal hele bursdagskoret samles for første gang og framføre sangene i Stavanger konserthus sammen med Stavanger symfoniorkester og Stavanger kulturskole – med medelever fra småskolen som selvskrevet publikum i salen!

Hodeskalle funnet ved arkeologiske utgravinger i Domkirken.

Fotspor gjennom middelalderens Stavanger

Utgravningene i og rundt domkirken er ferdigstilt, og formidlerne fra Arkeologisk museum sitter på mye ny kunnskap om byens tidlige historie når de inviterer til denne innholdsrike byvandringen.

Tilbudet er rettet mot elever på mellomtrinnet, og gir et levende innblikk i livet til de første innbyggerne i Stavanger. Hvordan har menneskene som har levd her de siste 900 årene formet byen, og hvilke historier tilfører vi som bor her i dag til den store fortellingen om Stavanger?

Middelalder på Utstein kloster

Et besøk på landets eneste bevarte middelalderkloster er en unik mulighet for elever på mellomtrinnet til å få økt forståelse for middelalderen som historisk epoke. Besøket til Utstein kloster byr på omvisning på klosteranlegget, sporløype og lek med røtter tilbake til middelalderen, og gir et unikt innblikk i klosterliv, religionshistorie og overgangen fra vikingtid til middelalder.

Kielland-statue med domkirken i bakgrunnen

Kiellanddialoger

Kiellandsenteret på Sølvberget inviterer elever på 10. trinn til et møte med forfatter og oversetter Marjam Idriss. Elevene får bli bedre kjent med Alexander Kiellands sitt forfatterskap, og hans liv og virke i Stavanger og Europa.

Sammen med Idriss og Kiellansenterets litteraturformidler vil elevene utfordres til å gå i dialog med Kiellands forfatterskap gjennom å skrive egne tekster. Besøket skal inspirere elevene til refleksjon rundt begreper som ytringsfrihet, demokrati og menneskerettigheter, og skape forståelse for litteraturens kraft og potensiale for å skape endring i samfunnet.

Mitt Stavanger – en tidsreise gjennom 900 år

20. juni åpner Stavanger museum sin storslåttejubileumsutstilling «Mitt Stavanger». Utstillingen har fått en hel etasje i den ærverdige museumsbygningen, og her har historikere, kunstnere, konservatorer og museumsformidlere fått boltre seg i et unikt samarbeidsprosjekt som skal fortelle historien om byen og regionen fra 1125 og fram til i dag.

I utstillingen møter vi vanlige mennesker som har levd i Stavanger, og blir tatt med på en tidsreise der museumsgjenstander og kunstverk skaper fortellingen om vår felles historie.

I samarbeid med Stavanger 2025 vil det bli utarbeidet digitalt materiale som elevene kan jobbe med på skolen. Formidlingsopplegget vil bestå av rike oppgaver og ulike læringsoppdrag som tar utgangspunkt i læreplanen for ungdomstrinnet, men vil også kunne benyttes av elever på mellomtrinnet.

Båten Hundvåg kjører til Natvigs minde

Maritim kulturhistorie på Natvigs Minde

Bli kjent med Stavanger sitt kulturhistoriske havnelandskap sammen med Engøyholmen kystkultursenter! Elevene fraktes til Natvigs Minde om bord på tradisjonsbåter, og får bli bedre kjent med byens maritime historie fra «sjøsiden». Hvordan så byen ut på 1800-tallet, når skipsfart, sildefiske og hermetikkindustri dominerte? Dagen byr på lek, quiz og praktiske oppgaver som gir et innblikk i tradisjonshåndverk og hvordan man jobbet og levde «i gamle dager».

Mer informasjon om programmet og bestilling finner du her: Utforsk produksjoner i DKS | Stavanger DKS (denkulturelleskolesekken.no)

Stine Honoré

prosjektrådgiver Stavanger 2025