1. Stavanger2025
  3. Lokalprodusert jubileumsbrygg skal fortelle historien vår
Person holder opp tegning av person  med bryggeritønner.

Lokalprodusert jubileumsbrygg skal fortelle historien vår

Som en del av opptakten til det store 900-årsjubileet i 2025 lanseres det nå en serie jubileumsbrygg. Bryggene byr på nye smaksopplevelser med historisk sus, og skal være med og fortelle historien vår gjennom lokal matkultur.
Publisert : 03.04.2024

– Dette er et spennende formidlingsprosjekt. Gjennom jubileumsbryggene får vi mye god historiefortelling knyttet opp mot kirke- og middelalderhistorie, klosterliv og ikke minst lokal matkultur, sier Lena Antonius, prosjektleder for Stavanger 2025.

Det er mye spennende historiefortelling i god mat og drikke, og det å samles i felleskap rundt et måltid er, og har alltid vært, en viktig del av høytider, merkedager og andre store markeringer.

Tradisjonsrik drikk

Det er usikkert hvor langt tilbake det har blitt brygget og drukket øl i Rogaland, men det finnes indikasjoner på at det er laget ulike varianter av gjæret drikke så langt tilbake som steinalderen.

– Øl var en viktig del av det gamle bondesamfunnet, og det ble brygget på alle gårder. Faktisk var det slik at den gamle Gulatingloven påla alle å brygge øl, hvis man ikke fulgte loven kunne man straffes med bøter. Ølet bygget sosiale relasjoner og markerte hendelser som fødsler, bryllup og dødsfall, forteller kulturviter Trude Eriksen.

Videre kan tradisjoner knyttet til produksjon og bruk av øl si noe om endringer i samfunnet vårt:

– Industrialiseringen på 1800-tallet endret produksjonsforholdene, og man gikk fra egenprodusert til større grad av industrielt produsert mat. Det samme gjelder ølbrygging. I Stavanger fikk vi blant annet Tou bryggeri, som lenge var en av byens største arbeidsplasser. De siste årene har vi sett økende interesse for hjemmebrygging og mange har lært seg å brygge eget øl. Gamle tradisjoner hentes fram igjen og tilpasses vår egen tid, forteller Eriksen.

900 år med historie fortalt med lokalt øl

Historiefortellingen rundt jubileumsbryggene utarbeides sammen med lokalhistorikere, kulturvitere og formidlere fra Stavanger museum.

– I forbindelse med restaureringen av domkirken får vi ny kunnskap om både bygget og menneskene som har levd her. Vi kan for eksempel anta at det har blitt brygget øl i bispegården som var tilknyttet kirken. Fram mot 2025 får vi kanskje vite enda mer om bryggetradisjonene her i byen, sier Antonius.

Utsnitt av Lervig-illustrasjon.

Gjæret drikke for gud og hvermannsen

I anledning 900-årsjubileet skal bryggerihistorien fortelles, og Stavanger 2025 inviterer til en prat om lokal bryggerihistorie på Lervig Local torsdag 11. april kl. 19.00.

Historiker Gunnar Roalkvam og kulturviter Trude Eriksen forteller om vår lokale øl – og bryggerhistorie, og designer Maria Jørgensen forteller om hvordan hun jobber med Lervig bryggeri sin særegne og lett gjenkjennelige visuelle profil. Samtalene ledes av Stine Honoré ved Stavanger 2025. Musikalsk innslag med årets stavangerkunstner Emilie Eie. Arrangementet er gratis.

Prosjektleder Stavanger 2025, Lena Antonius

Lena Antonius