1. Stavanger2025
  3. Lyse blir Jubileumspartner for Stavanger 2025
Ullandhaugtårnet

Lyse blir Jubileumspartner for Stavanger 2025

– Om ett år braker det løs, og gjennom hele 2025 kan innbyggere i regionen delta på kjekke og inspirerende arrangementer for å feire, sier Cathrine Suttie, sponsoransvarlig i Lyse-konsernet.
Publisert : 23.01.2024

Nå har Stavanger kommune sluppet programmet for jubileumsåret, og arrangørene lover en heidundrende og inkluderende bursdagsfeiring.

Kunnskapsområdet Ullandhaug

Som jubileumspartner ønsker Lyse å bidra til at Sør-Rogaland blir et enda mer attraktivt sted for innbyggerne å studere, jobbe og å bo. Definert for Stavanger 2025 er temaene opphav, samspill og omslag. Særlig for den siste grunnpilaren skal Lyse bidra med ressurser og midler, forteller Suttie:

– Omslag handler om å se framover. Sammen med andre skal vi skal drive endringene, bli grønnere, utvikle nye næringer, og bli stadig mer digitale. Vi skal bruke kunnskapen vår til å skape nytt. Ullandhaugområdet blir dermed pilaren som handler om å forvalte kunnskap – og om å tilegne seg ny. Det passer Lyse veldig godt.

Bydelen huser i dag blant annet universitetet, NORCE og snart det nye sykehuset. Lyse har et klart regionalstrategisk perspektiv der utvikling av kompetanse står sentralt. Det er derfor naturlig at Lyse i jubileumsåret særlig legger vekt på kunnskapsområdet Ullandhaug.

Ordfører signerer avtale med Lyse
Ordfører Sissel Knutsen Hegdal signerer jubileumspartneravtalen med Lyse.

Etablerer Ullandhaugkonferansen

Omslag, som skal symboliseres med det Lyse-eide Ullandhaugtårnet, løfter altså blikket og peker på framtidens behov. Hvordan skal vi møte framtiden, med Ullandhaug som omdreiningspunkt? Kanskje viktigst her er at Lyse med flere skal bidra til planlegging og gjennomføring av den første innovasjonsfestivalen, med arbeidstittel Ullandhaugkonferansen, i 2025.

– Målet er at Ullandhaugkonferansen skal bli en fast, årlig konferanse. Med regional forankring, og med internasjonal markedsføring av Universitetet i Stavanger, skal konferansen blant annet nå ut til studenter og et ellers ungt publikum. Programmet skal ha høy kvalitet og god gjennomføring, og vi håper at det skal engasjere stort. Dette gleder vi oss til, forteller Suttie.

Cathrine Suttie, sponsoransvarlig i Lyse-konsernet.
Foto: Elisabeth Tønnessen

Lena Antonius er prosjektleder for Stavanger 2025 og er glad for å ha med Lyse som regional samarbeidspartner.

– Jubileet gir oss anledning til å finne inspirasjon fra episoder i historien vår. Like viktig er det å bruke jubileumsåret til å se framover, og lage fortellingen om hva vi vil Stavangerregionen skal være i framtiden. Vi gleder oss nå til å jobbe sammen for å sette Ullandhaug og kunnskapsregionen Stavanger på kartet, sier Antonius.

Prosjektleder Stavanger 2025, Lena Antonius

Lena Antonius