1. Stavanger2025
  3. Programmet er sluppet!
Tøfl i musikkpaviljongen, programslipp 18 januar

Programmet er sluppet!

Om lag 2000 siddiser trosset januarmørket og ble med på programslipp for Stavanger 2025. Det ble litt av en fest i Byparken!
Publisert : 19.01.2024
Av : Siri J. Pedersen, kommunikasjonsavdelingen

Ettermiddagen var full av glade men nedsnødde mennesker, varmende musikk fra paviljongen, kakao-kø og ikke minst: smakebiter på hva som kommer i jubileumsåret.

Masse folk i Byparken under programslippet!

Her kan du lese mer om høydepunktene i jubileumsåret, og her får du en oversikt over arrangementet i jubileumskalenderen.

– I dag forteller vi for første gang om programmet for 900-årsjubileet samlet. Vi har et programslipp for å feire at nedtellingen er i gang. Det er nå nøyaktig ett år til feståret begynner! sa ordfører Sissel Knutsen Hegdal, i tett snøvær, til en Bypark stappfull av siddiser.

Programslipp med ordfører Sissel Knutsen Hegdal
Ordfører Sissel Knutsen Hegdal ser frem til at Domkirken åpnes i august.

Tidligere på dagen hadde ordførerens en mindre snøutsatt mottakelse inne i Domkirken hvor programmet for 2025 ble presentert.

Et av høydepunktene i jubileet er selvfølgelig at Domkirka gjenåpnes i august, i fornyet prakt og klar til den store feiringen. Arkeologer fra Arkeologisk museum hadde omvisning både utenfor og inne i Domkirka i dag, og fortalte om funn som er blitt gjort under utgravinger. Til jubileet i 2025 planlegger museet en jubileumsutstilling der de skal samle og presentere den kunnskapen mange års arbeid i og rundt Stavanger domkirke har gitt oss.

Det ble lys!

Presis klokken fem skrudde lysfestivalen Glød på verkene «Sign» og «Drawn in light», til begeistring for både store og små.

Drawn in light, lysfestivalen glød Byparken
Drawn in light! Stavangermusikeren John Erik Kaada har laget lydkulisser til installasjonen i Byparken.

De lysbaserte installasjoner er en testkjøring for jubileumsåret. Neste år skal det være en spektakulær lysfestival i Stavanger sentrum, som markerer inngangen til jubileumsåret 2025. Lysfestivalen vil by på lyskunst i byrom, med noen bestillingsverk og en internasjonal utlysning for lydkunstnere.

Tor Inge Tinnesand  på programslipp med barnebarnet Frøya
Frøya og farfar Tor Inge Tinnesand synes det er helt topp at det skjer utendørsarrangementer også på vinterstid.

Frøya på fire år hadde tatt med seg farfar Tor Inge Tinnesand for å se på lysverkene og drikke kakao.

– Vi har vært og sett på det store bålet, eller lyset, som Frøya kaller det. Jeg synes dette er et bra arrangement, og det virker lovende for jubileumsåret som kommer. Det er kjekt at det skjer noe i byen, og at kommunen lager liv for oss som bor i byen, sier Tor Inge.

En fest av en pinse

I tillegg til å høre om programmet, fikk publikum også smakebiter av det skjer i 2025. Søstrene Victoria og Kirsti Walløe besøkte Sølvberget sin stand i Byparken og hang opp ønsker for framtiden.

Victoria og Kirsti Walløe på programslipp
Søstrene Victoria og Kirsti Walløe gleder seg til jubileumsåret 2025.

– Vi ønsker oss “Justice and freedom for all, respect and love”, og håper det er bedre stilt med verden når tidskapselen åpnes om hundre år, sier Kirsti.

I pinsehelgen i 2025 avslutter nemlig Saga 2025 to år med skriveverksted for barn, og legger ønsker ned en tidskapsel i Arneageren. Denne skal åpnes til tusenårsjubileet i 2125.  I 2025 blir det altså litt av en pinsehelg! Søndag 8. juni er det jubileumsgudstjeneste i Domkirken, nøyaktig hundre år etter at Kong Haakon feiret byens 800 års jubileum på samme sted. På pinselørdagen fylles Vågen med båter, og konsertamfiet med 16 småretter, når Engøyholmen Kystkultursenter gjenskaper Landsregatten av 1868.

Kan begynne å glede oss på ekte

– Vi synes det er viktig å fortelle om programmet nå, slik at folk kan begynne å glede seg. I tillegg ønsker vi at enda flere skal vite at det kommer et 900-års jubileum om ett år, sier Lena Antonius, prosjektleder i Stavanger 2025.

Lena Antionus og Stian Kristensen i Stavanger 2025.
Lena Antonius og Stian Kristensen i Stavanger 2025: Godt fornøyde med både oppmøtet og innholdet i programsliippet!

Hun synes det er utrolig at så mange har tatt turen for å få med seg programslippet.

– Hvem skulle trodd at det er mulig å ha et slikt nydelig publikumsarrangement en kald og mørk dag i januar?  Nå kan alle ta med seg inntrykkene fra i kveld, sjekke ut arrangementene på stavanger2025.no, og begynne å glede seg, sier Lena.

Tøfl i musikkpaviljongen, programslipp 18 januar
Tøfl i musikkpaviljongen! For en energi!