3. Bli med på kvikktest i Pedersgata-området!

Bli med på kvikktest i Pedersgata-området!

Er du gründer, oppstarter eller bærer av en strålende ide? Bli med på vår kvikktest-konkurranse!

Storhaug og Pedersgata sett fra luften.

Hvordan gjøre Pedersgata-området mer inkluderende, bærekraftig og attraktivt?

Pedersgata-området  i Stavanger har en lang, spennende og kompleks historie, både kulturelt og politisk.  I NEB-STAR-sammenheng skal området brukes til testing av nye metoder for stedsutvikling, samarbeidsformer og innbyggerinvolvering.

Vi ønsker å utfordre aktører til å teste ut nyskapende løsninger for Pedersgata-området: Hvordan gjøre Pedersgata-området mer inkluderende, bærekraftig og attraktiv? Med Pedersgata-området menes både selve gata, og nærliggende sidegater.

Mange nye ord og begreper? Sjekk ut NEB-STAR-ordboka!

Vi ønsker løsninger som for eksempel skaper møteplasser, øker opplevelsesverdi, hindrer utenforskap, tilgjengeliggjør kompetanse, åpner nettverk, muliggjør medvirkning,  gjør området tryggere, grønnere og/eller mer bærekraftig.

Løsningene kan være fysiske, analoge eller digitale produkter eller tjenester. De kan være stedstilpasset, men vi ser også etter løsninger som kan speiles og brukes andre steder. Vi er åpne for ulike modenhetsnivå, og det er ikke nødvendig at løsningene er ferdig utviklet. Vi ser etter løsninger som kan videreutvikles og tilpasses, men som samtidig må kunne la seg teste. Vi håper kvikktesten kan bidra til å skape varige arbeidsplasser og ideelt sett også stimulere til ny eksport fra Stavanger.

Hva er en kvikktest-konkurranse?

En kvikktest er et eksperiment der utvalgte aktører får testet sine løsninger i reelle omgivelser, i en begrenset periode. Målet er å skape verdi ved å teste og eksperimentere sammen med innbyggerne, og på tvers av sektorer og interessenter.  Stavanger kommune har tidligere kjørt kvikktest-konkurranser i Lervig,  i øyriket og på Site 4016 på Åsen.

Kan alle delta i konkurransen?

For å delta i konkurransen trenger du kun et organisasjonsnummer, det vil si minst et enkeltmannsforetak. Bedriftene/enkeltmannsforetakene har ansvar for gjennomføring av testen, med oppfølging og støtte fra teamet i NEB-STAR. I dette kvikktest-prosjektet deltar åtte av NEB-STAR-partnerne: Stavanger Sentrum, Helen & Hard, Pedersgata Utvikling, Nordic Edge, Norge Unlimited, Universitet i Stavanger, Ungt Entreprenørskap og Stavanger kommune.

Om konkurransen

• Frist for innlevering av forslag er fredag 1. mars kl. 12.00.
  • Kvikktesten starter medio april, og vil vare i seks måneder.
  • Vi velger ut inntil fem prosjekter som får tildelt opptil 250.000 kroner eks. mva. hver.
  • Det vil stilles testområder disponible for kvikktesten.

Anbudsverktøyet Mercell

Hvis du vurderer å delta i konkurransen, bør du bli kjent med anbudsverktøyet Mercell så snart som mulig.

Her kan du lese kunngjøringen i anbudsverktøyet Mercell.

• Du får tilgang til konkurransedokumentene uten registrering.
  • For å levere tilbud, må du registrere deg i Mercell. Organisasjonsnummeret til foretaket er nødvendig.
  • Dersom du registrerer deg, får du tilgang til ytterligere dokumentasjon og får også varsel ved endringer.
  • Innleveringsfristen er 1. mars kl. 12. Denne er absolutt, både dato og klokkeslett. Send gjerne søknaden inn i god tid før fristen.
  • Trenger du hjelp eller har spørsmål om Mercell, se https://info.mercell.com/no-no/kontakt-oss.
  • Har du spørsmål om selve konkurransen, kontakt Lin Helliesen, rådgiver anskaffelser Stavanger kommune: lin.helliesen@stavanger.kommune.no.
  • Ønsker du hjelptil matchmaking med interesserte parter, ta kontakt med Trygve A. Meyer, klyngeleder, Nordic Edge: trygve@nordicedge.org.

Testen skjer gjennom NEB-STAR, som er et EU-initiativ ment for å fremme sosiale og bærekraftige måter å leve på. Sammen jobber vi med samfunnsinnovasjon for å bli klimanøytrale raskere - på en inkluderende, estetisk og bærekraftig måte.

Aktuelle rapporter for Pedersgata-området