3. Heder til årets ildsjel og idrettsmestre

Heder til årets ildsjel og idrettsmestre

Tore Drange er tildelt Idrettens Ildsjelpris 2024 for sin innsats gjennom 50 år. På ordførerens mottakelse tirsdag 9. januar ble også mestre fra norske- og internasjonale mesterskap i 2023 hedret.

Bilde av varaordfører Henrik Halleland, prisvinner Tore Drange og ordfører Sissel Knutsen Hegdal.

Fra venstre: Varaordfører Henrik Halleland, prisvinner Tore Drange og ordfører Sissel Knutsen Hegdal.

I sin begrunnelse trekker juryen fram at Tore Drange har bidratt enormt over mange år og i flere idretter.

Han startet som trener og styremedlem i SIF Håndball i 1973, og har de siste 50 årene hatt flere lengre verv, både lokalt og nasjonalt, innenfor håndball. I disse 50 årene har han hatt flere verv samtidig, som blant annet styreleder, sportslig leder og dommer. Spesielt som leder og styremedlem for Håndballalliansen i 38 år har han hatt en stor innflytelse på idretten i byen lokalt, og nasjonalt som formann i Norsk Topphåndball på 1980- og 90-tallet.

Også fotball og friidrett

Utover håndballen har Drange i lengre tid hatt verv i både Viking Fotball og i friidretten, med verv i både IL Skjalg og GTI. Han har også vært valgt revisor og medlem av kontrollkomiteen i Idrettsrådet i 40 år.

- Over all forventning

- Tore har gjennom alle disse årene bidratt langt mer enn det en kan forvente. Mange lag og organisasjoner trenger frivillige til ulike verv. Jeg håper Tore kan være til inspirasjon for andre som har lyst til å engasjere seg, sier ordfører Sissel Knuten Hegdal.

Om prisen

Idrettens ildsjelpris ble første gang delt ut i 2010, og årets tildeling var altså den 15. i rekken. Prisen deles ut av Stavanger kommune og idrettsrådet. Vinneren av ildsjelprisen mottar en sjekk på kr 25. 000, samt et synlig hedersbevis i form av et diplom.

Norske- og internasjonale mestre 2023

En rekke idrettsutøvere fra Stavanger eller bosatt i Stavanger har vunnet norske/internasjonale mesterskap i 2023.

Last ned og les hele listen over de som var påmeldt til  mottakelsen (PDF)