Næringssjef Anne Woie og ordfører Kari Nessa Nordtun

Rekorddeltakelse for High Wind 2023

Det er straks klart for den tredje High Wind-konferansen i Stavanger. 14. mars møtes hele verdikjeden innen havvind for å belyse muligheter og utfordringer i denne nye industrien.
Publisert : 13.03.2023
Av : Maiken Ree

Tirsdag 14. mars er det duket for en ny High Wind-konferanse, hvor industri, myndigheter og andre aktører innen havvind finner sammen på Clarion Hotel Energy i Stavanger.

Med en rekorddeltagelse på over 300 deltagere er det duket for to dager med fullt havvind-program.

- Jeg er glad for at vi har samlet så mange av havvindaktørene til High Wind-konferansen, med åtte land representert. Dette viser tydelig hvordan energihovedstaden Stavanger er sentral for denne nye næringen, sier ordfører i Stavanger, Kari Nessa Nordtun.

Energihovedstaden viser vei i omstillingen

- Energihovedstaden Stavanger viser vei i den grønne omstillingen. Store deler av energiindustrien er allerede basert i vår region, og flere av dem driver innen både olje, gass, havvind og andre energiformer. Derfor er det naturlig at vi har arrangementer som High Wind, som samler alle aktørene, sier næringssjef Anne Woie.

High Wind 2023 retter søkelys mot det brede hjemmemarkedet for den norske havvindindustrien, både for operatører og leverandører av havvind. Den pågående utlysningsprosessen av havvind på norsk sokkel danner også et naturlig bakteppe.

Ekskursjon til Jelsa

15. mars, dagen etter konferansen, arrrangeres det en ekskursjonstur til Jelsa og det nye prosjektet Wind Works Jelsa. Her skal det bygges en av de største fasilitetene i Europa for montering og bygging av flytende havvind-systemer.

Det er partnerne ONS, Næringsforeningen i Stavangerregionen, Norwegian Offshore Wind og Stavanger kommune som står bak High Wind-konferansen.