1. Stavanger2025
  3. Fortell din Stavanger-historie!

Fortell din Stavanger-historie!

Kulturkompaniet er på jakt etter din historie om Stavanger, og inviterer til drøs på jubileumsbenken.
Publisert : 23.04.2024
Av : Siri J. Pedersen, kommunikasjonsavdelingen

Ole Petter Søllesvik, daglig leder i Kulturkompaniet, og Ida Agathe Hidle, benkesjef, ønsker å høre din historie om Stavanger.

Neste vår, fra 24 - 27. april 2025, fylles Stavangers gater og byrom med musikk, dans og opplevelser. Hovedrollen i Byfesten har forestillingen «Fortellingen om byen vår» som iscenesetter fem sentrale steder i Stavanger: Bjergsted, Domkirken, Skansekaien, Arneageren og Tou. Hvert sted får spille hovedrollen i fortellingen om byen på hver sin måte.

Det er Kulturkompaniet som står bak et av høydepunktene i 900-årsjubileet. Med ideen om en fire dagers byfest vant de både anbud og engasjement.

– Byfesten skiller seg ut fordi den tar i bruk byrommene våre på nyskapende måter, og involverer både innbyggere og kulturlivet i byen vår, sier Lena Antonius, prosjektleder i Stavanger 2025.

Kulturkompaniet ved Ole Petter og Ida Agathe Hidle starter denne uken med innsamlingen av historiene som byfesten skal bygges rundt.

– Historiene er grunnlaget for en teaterforestilling og kanskje danseoppsetninger. Vi vil engasjere innbyggerne i jubileet, sier Ida Agathe Hidle, benkesjef i Kulturkompaniet.

Benkeforslag

Denne uken får Ida det travelt. Hun tar nemlig med seg jubileumsbenken til Sølvberget, domkirken, konserthuset, fargegata, Tou scene, Skansenkaien, kunstmuseet og Judaberg kai.

Ida Agathe Hidle ses på en benk nær deg denne uka!

– Vi ønsker historier om Stavanger, det er opp til deg hva du vil fortelle. Vi håper at både innflyttere og utflytter slår seg ned på benken. Stavanger er en multinasjonal by, og målet er at historiene speiler mangfoldet, sier Ole Petter Søllesvik, daglig leder i Kulturkompaniet.

Til benkeforslaget har Ida med seg kaffe og boller, og en båndopptaker.

–  Samtalene blir tatt opp på bånd, men bidraget gis ellers anonymt. Vi er ønsker ikke bare solskinnshistorier, du står fritt til å fortelle det du måtte ha på hjertet, sier Ida.

Borgerteater

Nina Godtlibsen, dramaturg ved Rogaland teater, og Berit Aarrestad, førsteamanuensis i drama og teater ved UiS, er kunstnerisk ansvarlige for prosjektet. De vil overta lydfilene med historier og bruke fragmenter av disse til å skrive en forestilling.

– Prosessen er inspirert av borgerteater, som tar utgangspunkt i historier fra virkeligheten. Denne teaterformen snakker til publikum på helt nye måter, forteller Ida.

Forestillingen blir vist på Sølvberget under Byfesten neste år, med profesjonelle skuespillere.

June kommune har selvsagt besøkt jubileumsbenken.
– Hvis Stavanger hadde vært en person, så hadde an bodd i Stavanger kommune, sier June kommune.

Kom til benken!

Kulturkompaniet har allerede tjuvstartet historieinnsamlingen med benkebesøk blant annet av ordføreren, biskopen og June kommune.

Du treffer Ida og benken på følgende steder denne uken, fra torsdag til søndag. Føl med på Facebook-siden Byfesten, fortellingen om byen for oppdateringer.

Torsdag 25. april 2024:
Kl. 1400 – 1600 Sølvberget