1. Stavanger2025
  3. Nye ideer får jubileumsstøtte
Anette Gellein, Stoner Queen of Hearts.

Nye ideer får jubileumsstøtte

Stavanger 2025 har for siste gang lyst ut tilskudd for ideer om arrangementer eller prosjekter til 900-årsfeiringen. Nå er støtten vedtatt, og seks nye ideer skal utvikles.
Publisert : 29.04.2024

Det er en gruppe særegne prosjektideer som nå får støtte. Dette er kunstfilmens inntog i jubileet, med Anette Gelleins kortfilm om et litt alternativt Stavanger. Og ikke minst Minecraft, med historie- og arkitekturformidling: Einherjar Esport vil ta med regionens skoleelever inn i en virtuell gjenskapning av Stavanger domkirke!

– Det er et spennende knippe prosjekter som nå får støtte. Her er kulturliv, frivillighet og lokalt næringsliv med matprodusenter representert, sier prosjektleder Lena Antonius.

Det kom inn i alt 26 søknader om støtte. Det er et lite knippe med prosjekter som bygger opp under jubileets målsetninger som får støtte fra tilskuddsordningen.

Prosjektene som får støtte
Ingvild Thingnes, med en gruppe dansere og musikere, planlegger å dekorere innsiden av domkirken med en strikket scenografi. Foto: Eduardo Scaramuzza
Ingvild Thingnes og Sárka Benedovás, med en gruppe dansere og musikere, planlegger å dekorere innsiden av domkirken med en strikket scenografi. Foto: Eduardo Scaramuzza.

Im Thingnes, Knitted stories

Ingvild Thingnes og Sárka Benedovás, med en gruppe dansere og musikere, planlegger å dekorere innsiden av domkirken med en strikket scenografi. Det blir en blanding av en installasjon og en forestilling, i et landskap de har strikket i samarbeid med forskjellige strikkegrupper og husflidmiljøer i Stavanger.

Stavanger arkitektforening, Åpne hus

Har du lurt på hvordan det ser ut på innsiden av Stavangers signalbygg? I samarbeid med byarkitekten ønsker Stavanger arkitektforening å invitere regionens befolkning inn i byens arkitektoniske perler, og formidle byens arkitekturhistorie. Arrangementet er tenkt å skje i sammenheng med Byfesten.

Folkeliv i Vågen.
Veteranbåthavnen inviterer store og små til kulturarrangement og debatter, samt muligheten til å tusle om bord på historiske båter.

Stavanger veteranbåthavn, Fjordsteam 2025

Gamle båter, nye båter og masse aktiviteter i Vågen i sommerferien! Veteranbåthavnen inviterer store og små til å bruke Vågen i Stavanger, med kulturarrangement og debatter, samt muligheten til å tusle om bord på historiske båter.

Anette Gellein, Stoner Queen of Hearts.

Anette Gellein, Stoner Queen of Hearts

Kunsthall Stavanger feirer hundre år i 2025, og dette markeres med en nyrestaurert hage, og spennende, nyskapende utstillinger med kunstnerskap som tør å sparke fra seg. Dette er Kunsthallen kjent for, og gir gjenklang når Gellein neste år skal vise sitt anti-hierarkiske portrett av Stavangers samtid, og involverer mange sentrale kunstnere og kulturarbeidere i Stavanger.

Einherjar Esport, Domkirken i piksler

Kunne du tenke deg å gjenskape domkirken – virtuelt? Blokk for blokk skal Einherjar Esport, med videregående klasser i Stavanger, gjenskape bygget som er hjerte av 900-årsjubileet: Domkirken. Hele regionens befolkning vil få stemme frem det de mener er den beste gjenskapningen – og det blir rom for kreativitet.

Utstein_Kloster_Rennesoy__rs002055_Foto_Monica_Larsen.jpg
I 2025 blir det sommermarked på Utstein, med flere lokale matprodusenter. Foto: Monica Larsen/Region Stavanger

Anders Schanche Rettedal, Sommermarked på Utstein

Higen på noe nytt, lokalt og kortreist å spise? På Utstein neste år inviterer Schanche Rettedal & co hele regionens befolkning til et sommermarked på Utstein, der flere lokale matprodusenter vil selge varene sine. Det vil bli aktiviteter for store og små, og kulturinnslag.

Prosjektleder Stavanger 2025, Lena Antonius

Lena Antonius