1. Stavanger2025
  3. Storslått lysfestival kan åpne jubileumsåret 2025
Lysinstallasjonen The Wave

Storslått lysfestival kan åpne jubileumsåret 2025

En spektakulær lysfestival med lysbaserte skulpturer, installasjoner og lysprosjektering kan markere inngangen til jubileumsåret 2025. Forslaget skal behandles i utvalget for kultur, idrett og samfunnsdialog neste uke.
Publisert : 21.02.2023

– Vi trenger noe som kan lyse opp i vintermørket i Stavanger. Julebelysningen rundt Breiavatnet og på fasaden på Beverly, lysteppet i Fargegata og Vinterlys i Hillevåg skaper engasjement og begeistring. Tanken er at en lysfestival vil trekke folk til sentrum og bidra til mer aktivitet i byen. Vi ønsker også å inspirere innbyggerne til å ta i bruk byrommene på nye måter, og kanskje se på byen vår med et nytt blikk, sier Lena Antonius, prosjektleder for Stavanger 2025.

Lysfestivalen vil bestå av lysbaserte verk og «happenings» laget av både etablerte og kommende, lokale og internasjonale lyskunstnere. Verkene vil skape stemningsbilder som styrkes ved å kombinere lys med lyd, matopplevelser, dans, teater og andre kunstuttrykk. Publikum vil kunne oppleve lysverkene, og selv bli en del av festivalen gjennom organiserte aktiviteter som for eksempel kveldsvandringer og mosjonsløp.

Lysfest allerede fra neste år
Festivalen, som har fått arbeidstittelen «Glød – Stavanger lysfestival» skal etter planen testes ut i et pilotprosjekt ved Tou, Lervigtunet og Sjøparken i Østre bydel allerede i 2023. Festivalen vil så utvides i retning Pedersgata og Nytorget i 2024, før den inntar hele sentrum i 2025.

– Vi ønsker at festivalen skal bli et årlig kulturarrangement som lyser opp byen også etter selve jubileumsåret. Et slikt arrangement vil bidra til å gjøre Stavanger til en attraktiv vinterby, og skape gode opplevelser for alle innbyggere i regionen vår, sier Antonius.

Forslaget til politisk behandling
Utvalg for kultur, idrett og samfunnsdialog behandler saken om lysfestival onsdag 19. oktober, før saken blir endelig vedtatt av kommunalutvalget 1. november.

I saksunderlaget til de folkevalgte blir det også pekt på høye strømpriser og oppmerksomhet på energisparing. Det er hentet inn opplysninger om forbruk på andre festivaler, og noen prisanslag er beregnet. Eksempelvis vil ti kunstverk med et gjennomsnittlig forbruk på 1 kWh per verk i seks timer daglig i en tre dagers festival bety et forbruk på 180 kWt. Selv med en strømpris på 400 øre per kWh vil dette utgjøre relativt beskjedne 720 kroner.

Les hele saksunderlaget her

Foto: Slik så det ut under lysfestivalen i København i 2020. The Wave er laget av Vertigo studio. Fotograf: Christoffer Askman.

Prosjektleder Stavanger 2025, Lena Antonius

Lena Antonius