1. Stavanger2025
  3. 900 dager til Stavanger feirer 900 år

900 dager til Stavanger feirer 900 år

Nedtellingen har startet! Nå er det bare 900 dager igjen til byen og domkirken vår er 900 år. Det skal vi markere med en storstilt feiring i 2025, men allerede nå har oppvarmingen startet.
Publisert : 19.07.2022

Det store jubileet i 2025 markerer at domkirken stod ferdig, og at Stavanger dermed ble regnet som en by, i 1125.

– Vi inviterer alle til å delta i ulike jubileumsaktiviteter frem mot 2025. Sammen skal vi bygge fellesskap og identitet ved å feire opphavet, styrke samspillet og ruste oss for de omslag som kommer. Jubileet skal sette spor som varer, sier prosjektleder for Stavanger 2025, Lena Antonius.

Vi har feiret byen vår før
2025 er ikke første gang vi feirer byen vår. I 1925 var det også storslått fest for å markere 800-årsjubileum for byen og domkirken.

– Kong Haakon åpnet en stor utstilling i Bjergstedparken, og deltok i jubileumsgudstjeneste i domkirken. Kongen stod også for den høytidelige innvielsen av Stavanger Kunstforening sine nye lokaler i Madlaveien, bygget som i dag huser Kunsthall Stavanger, sier Antonius.

Aftenbladet kunne rapportere at «Der var et vær for lette sommerkjoler og straahatter» og «biler og baater kom fuldlastet med mennesker» som ville ha et glimt av kongen.

For femti år siden feiret vi 850-årsjubileum, og både kong Olav og daværende kronprins Harald besøkte Stavanger for å delta på arrangementer. På programmet den gang stod blant annet folkefest i Bjergsted og musikkfestival for ungdom.

Storslått feiring av 900-årsjubileum i 2025
Fram mot 2025 er det mye å glede seg til. Selve jubileumsprogrammet er delt inn i tre tema: Opphav, som handler om å løfte fram historie og kulturarv, med Domkirken som et hovedprosjekt med innvielsen av den nyrestaurerte domkirken.

Samspill, som ser på samspillet med naturen og verden i dag og har Pedersgata som hovedsatsing. Gladmat i Pedersgata er et av pilarprosjektene og fram mot jubileumsåret 2025 skal Pedersgata fylles med matopplevelser, historiefortelling og samtaler om hvordan vi skal utvikle byen og bruke matressursene våre i framtiden.

Og til slutt Omslag, som løfter blikket framover og spør hvordan vi skal møte framtiden, med Ullandhaug som omdreiningspunkt. Kanskje får vi en tretoppsti rundt Ullandhaugtårnet i 2025?

Bli med på nedtellingen
Noen av jubileumsprosjektene er allerede i gang, og flere er under planlegging.

Lyden av Kielland: Nylig ble to av Alexander Kiellands mest sentrale verk Gift og Garman og Worse sluppet på lydbok. Utgivelsene er en del av Kiellandsenteret sin relansering av stavangerdikterens mest sentrale verk i ny, modernisert språkdrakt. I 2024 lanseres bøkene med brask og bram for å feire at det er 175 år siden Kielland ble født.

Essensen av Stavanger: Rett over sommeren kommer en musikalsk smakebit fra jubileumsprogrammet. Stavanger symfoniorkester starter sesongen med urfremføring av Ståle Kleiberg sitt verk Byen og menneskene, fredag 26. august.

Stavangeroratoriet: Forfatter Tore Renberg og komponist Anders Brunvær Hauge står bak et av prosjektene som allerede har fått støtte fra Stavanger kommune. De to har slått seg sammen for å skape Stavangeroratoriet, et musikkverk i seks deler. Verket skal utforske og feire byens historie og iscenesette hendelser fra vår felles historie, fra byggingen av domkirken i 1125 og fram til vår egen tid.

Tre nye utstillinger på Museum Stavanger: Stavanger maritime museum sin utstilling Hjemmehavn Stavanger tematiserer Stavanger i et Ryfylkeperspektiv, med handel, vekst, innovasjon og impulser utenfra som sentrale temaer. En ny byhistorisk utstilling blir Stavanger 2025 sin hovedutstilling og tar utgangspunkt i «den religiøse byen». Den tredje utstillingen er en ny naturhistorisk utstilling som tar for seg lokal biologi, artsmangfold og menneskets påvirkning på naturen.

Du kan følge med på nedtellingen de neste 900 dagene, og se hvordan du kan bli med på feiringen, på nettsiden Stavanger 2025.