Barn ser ut over Vikevåg, fra Pilå. (Foto: Sigrun Sætrevik

Bli med i diskusjonen i din kommunedel!

Kommuneplanen skal blant annet legge til rette for gode nærområder. Nå kan du være med i diskusjonen, og si din mening inne på vår nye medvirkningsportal www.viutviklerstavanger.no
Publisert : 22.02.2021

Når koronaen gjør at vi ikke kan møtes som normalt, må vi finne nye måter å drive med medvirkning på. Derfor tester vi ut en ny diskusjonsnettside der kan du lansere forslag og ideer, se hva andre har skrevet, diskutere og gi tommel opp til forslag du støtter.

Slik deltar du

• Gå inn på viutviklerstavanger.no
  • Opprett profil øverst i høyre hjørne.
  • Trykk på «prosesser» og velg din kommunedel.
  • Under fanen «Bli med på å utvikle nærmiljøet ditt» kan du opprette ditt eget forslag og starte en diskusjon om noe som opptar deg.

Vi som jobber med kommuneplanens arealdel er nysgjerrige på hva som gjør at du trives i nærmiljøet ditt – og om du har forslag til forbedringer. Når vi sier «nærmiljøet» så mener vi nabolaget rundt der du bor, og alt du har gå-avstand til i det daglige. Det kan være lekeplasser, fotball-løkker, skoleveien, møtesteder, nærbutikker, akebakker, bademuligheter, parker, sykkelveier, stier og turveier.

Er det noe du savner i det daglige? Hvor foretrekker du å treffe venner og kjente? Hva setter du spesielt pris på ved uteområdene, og hva kunne blitt bedre?

Vi i kommunen følger med på hva dere skriver. Etter hvert vil vi sende forslagene videre til de rette instansene – og ta med betraktningene i planleggingen av framtidens Stavanger. Vi samarbeider med kommunedelsutvalgene og kommunens råd (ungdomsrådet, innvandrerrådet og eldrerådet), slik at de også kan jobbe videre med innspillene og tankene som kommer inn.

viutviklerstavanger.no/folkebudsjett.no er basert på den europeiske åpne-data-plattformen Decidim, som brukes til innbyggerinvolvering i mange land. Vi jobber fortløpende med å forbedre siden. Meld gjerne fra til oss, hvis du støter på ting som ser merkelige ut!