Planprosessen for nytt teater og museum er i gang
Den formelle planprosessen for Plan 2850 Teater og museum på Kannikhøyden er nå i gang. Du kan gi innspill til planprogrammet fram til 22. mai 2024.
Søknad sendt til Kulturdepartementet
Like før jul sendte Stavanger kommune søknad til staten for Nye Rogaland og Stavanger museum til staten. Det er andre gang kommunen søker om midler til byggeprosjektet.
Besøk av Kultur- og likestillingsministeren
Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery besøkte i dag, 30. november, Stavanger museum og Rogaland Teater. Omvisning hos kulturinstitusjonene og en oppdatering av byggeprosjektet for nytt teater- og museumsbygg stod på programmet.
To millioner kroner til teater- og museumsbygg
Staten bidrar med to millioner kroner til utbygging og fornying av Rogaland Teater og Stavanger Museum. Det var statsminister Jonas Gahr Støre som delte de gode nyhetene på en pressekonferanse på teateret, mandag 4. september.
Se debatt om nytt teater- og museumsbygg fra Arendalsuka
Kunst og kultur av høy kvalitet over hele landet - hva betyr det? Og hvilken betydning har kulturinstitusjonene for publikum rundt om i landet? Se debatten fra Arendalsuka der MUST, Rogaland Teater og Stavanger kommune inviterte til kulturdebatt.
Presentasjon for kulturministeren
5. juni 2023 reiste en samlet flokk til Oslo for å gi kulturministeren, familie- og kulturkomiteen og Rogalandsbenken er grundig oppdatering på status og framdrift for arbeidet med et rehabilitert og utbygd teater- og museumsbygg på Kannikhøyden.
Nå er den historiske kultursøknaden sendt
Rogaland Teater og Stavanger museum er kulturelle bautaer som trenger plass og fasiliteter til å vokse inn i framtiden. Politikerne i Stavanger vedtok å sende søknad om statlig støtte til det historiske kulturprosjektet i Stavanger. Tre dager senere ble søknaden sendt.
Konseptvalget for nytt teater- og museumsbygg er vedtatt
Stavanger kommunestyre vedtok 27.03.2023 konseptvalget for utvikling av Rogaland Teater og Stavanger museum, med utgangspunkt i Alternativ 2c – samlet utbygging på Kannikhøyden.
Grovsiling av alternativer i arbeidet med konseptvalgutredning
Resultatene fra kartleggingsarbeidet er klart. Rogaland Teater og Stavanger museum har behov for tidsriktige og større lokaler for å kunne videreføre teater- og museumsvirksomheten på Kannikhøyden. Se hvilke alternativer det anbefales å jobbe videre med og hvilke som bør skrinlegges.
Et kulturelt høydepunkt på høyden
Rogaland Teater og Museum Stavanger er kulturelle bautaer som har skapt stolthet i regionen i over 100 år. I dag fikk kulturminister Anette Trettebergstuen høre om planene for Akropolis-prosjektet som skal løfte både området og kunsten inn i det neste hundreåret.
Side 1 av 2
Eldre artikler