1. Stavanger Business Region
  3. Vil lære av Stavangers grønne omstilling

Vil lære av Stavangers grønne omstilling

Stavanger-regionens ekspertise innen omstilling av næringsliv vekker internasjonal interesse.
Publisert : 26.10.2022
Av : Maiken Ree

Onsdag 26. oktober er Stavanger kommune er sammen med Rogaland fylkeskommune vertskap for en større delegasjon fra regionen Groningen i Nederland, som vil lære mer om regionens grønne omstilling.

Delegasjonen består av ca. 50 personer, inkludert Groningens ordfører, regionordfører samt ledere fra næringsliv, universitet og administrasjon. Nederlands ambassadør til Norge deltar også.

Ønsker samarbeid

Besøket i Stavanger er én av to studieturer til Norden. Gruppen har allerede vært i Sverige og Finland i år. Delegasjonens program i Stavanger er bygget rundt temaene mobilitet, energi og «human capital»/kompetanse. Ønsket er at dette er et første besøk som bidrar til fortsatt samarbeid, både mellom byene, men også mellom næringslivet og akademia/forskningsmiljø.

Som en del av programmet onsdag 26. oktober skal delegasjonen få møte selskaper som Kolumbus, Equinor, Northern Lights og Westgass. I tillegg stiller Universitet i Stavanger og Stavanger kommune.

For mer informasjon:

Maiken.ree@stavanger.kommune.no