1. Stavanger Business Region
  3. Matbyen Stavanger på kartet
Marte Garmann

Seks kokker, tre restauranter og en god dose Stavanger i Canada

I februar 2023 vil seks kokker fra restaurantene Söl, Matboden og K2 være gjestekokker på tre ulike restauranter i Montréal, Canada. – En stor anerkjennelse av Matbyen Stavanger, sier næringssjef Anne Woie.
Publisert : 01.12.2022

Den årlige matfestivalen Montréal en Lumiere har siden oppstarten i 2000 laget kulinariske matopplevelser i verdensklasse. Festivalen tiltrekker seg flere titusentalls besøkende fra hele verden, og er en av de største vinterfestivalene i verden. 2023-utgaven vil krydres med et stjernelag fra Stavanger.

Montreal en Lumiere

Internasjonalt matnettverk var portåpneren

Gjennom det internasjonale matnettverket Delice har den kanadiske matfestivalen fått øynene opp for matregionen Stavanger. Og dermed ble fem kokker fra Stavanger-restaurantene Söl, Matboden og K2 plukket til et opphold i Montreal i februar 2023. Der skal de få vise frem sine kokkeferdigheter på tre ulike lokale restauranter.

- Dette er en stor anerkjennelse av matmiljøet i Stavanger, og bygger internasjonale relasjoner videre. Vi får virkelig vist frem hvordan byen vår er hjemsted for kokker og råvarer i verdensklasse, sier næringssjef Anne Woie.

Her er kokkene som reiser

Det er kokkene Sigurður Rúnar Ragnarsson, (Tidligere Spiseriet, nå Matboden/SEID), Kenneth Hviding (Matboden), Ola Klepp (K2), Danas Pozlevičius (K2), Nayana Engh (Söl) og Claes Helbak (Söl) som vil gjeste Montréal. Restaurantene de skal gjeste er henholdsvis Le Renoir, Helicoptere og H3.

- Det er veldig bra for matbransjen i Stavanger at vi kan kobles med fagfolk fra andre byer. Dette kan igjen bidra til å rekruttere flere dyktige folk fra andre land til vår bransje – og ikke minst promotere Norge og norsk matkultur, sier Sigurdur Ragnar Ragnarsson.

Stavanger er aktivt medlem i matnettverket Delice

Délice er et internasjonalt profesjonelt nettverk av byer som samles for å dele sin kunnskap og erfaring om mat og gastronomi.

Stavanger er med i nettverket og jobber aktivt med å promotere matregionen vår.

Nettverket ble startet av den franske mathovedstaden Lyon i 2007 og består i dag (2022) av 31 byer fra tre kontinenter. Stavanger er eneste norske deltakerby, men er i godt selskap med de nordiske byene Gøteborg, Helsingfors, Malmø og Aarhus.

For mer informasjon, kontakt:

Maiken Ree, tlf 977 55 002

Relevante artikler