PC: Hald Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hald Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Talende web har to lesemoduser:

Pek og lytt

Når ikonet med fingeren på er markert, leser Talende Web opp teksten du peker på, samtidig som du får en visuell tilbakemelding.

Marker og lytt

Markere teksten og deretter klikk på play-knappen for å få den opplest

  1. Hjem
  2. Helse og omsorg
  3. Stavanger legevakt

Stavanger legevakt

Kort fortalt

LEGEVAKTEN ER FOR ALLE, MEN IKKE FOR ALT

  • Ring 113 når det står om liv.
  • Kontakt fastlegen din først. Utenom fastlegens åpningstid kan du ringe legevakten hvis det er akutt og ikke kan vente til neste dag.
  • Ring legevakten på 116 117 før du møter opp.
  • Ikke ring legevakten om du er frisk!
  • NB! Vi oppfordrer pasienter til ikke å ha med flere pårørende enn det som er nødvendig. Hovedregelen er at barn og andre pasienter som trenger bistand, kan ha med én ledsager.
  • Slik kan du bli testet for korona.  

Information in other languages

Vi ser Stavanger legevakt fra utsiden. Et hvitt betongbygg, delt inn med glassvinduer og dekorplater i gult på den ene veggen.

 

Legevakten hjelper når det haster

  • Hvis det står om livet, skal du ringe 113.
  • Ring legevakten på telefon 116117 hvis det haster med å få hjelp med sykdom eller skader. Vi hjelper deg å vurdere om du skal komme til legevakten. Vi gir også råd og veiledning på telefonen.
  • Du må betale en egenandel for medisinsk rådgivning på telefon, legebehandling på legevakten og lege i legevaktbil.
  • I henhold til akuttmedisinforskriftens §13e tas det lydopptak av alle samtaler i legevaktens telefonsentral. Lydopptaket anses som en del av pasientens journal og oppbevares i tre år etter opptaksdato før det slettes. Opptaket slettes derimot ikke om det inngår i saksbehandling eller har verdi som dokumentasjon av andre årsaker i henhold til akuttmedisinforskriftens §20. 

Korona - Covid-19 - bestill testing

Les om hvordan du kan bli testet her.

Overgrepsutsatt?

  • Hvis du har blitt utsatt for overgrep, ring telefon 51 51 02 02 eller 902 40 200.
  • Vi svarer på spørsmål og gjør nødvendige medisinske undersøkelser. Vi kan også hjelpe deg å komme i kontakt med advokat og sikre bevis hvis du ønsker å anmelde overgrepet til politiet.
  • Vi har taushetsplikt, og hjelpen er gratis.

Trenger du noen å snakke med?

  • Hvis det har skjedd noe som gjør det vanskelig for deg å fungere i hverdagen, kan du ringe legevakten og avtale time med psykiatrisk sykepleier. 
  • Hvis det er en krisesituasjon, ring Kriseteamet i kommunen på telefon 51 51 02 02.
  • Kriseteamet kan hjelpe deg i forbindelse med selvmord, ulykker, kriser og katastrofer.
  • Vi har taushetsplikt, og hjelpen er gratis.

Dette tar du med til legevakten

  • Legevakten har ikke tilgang til journalen din fra sykehuset, fastlegen eller andre.
  • Du som pasient må ha med legitimasjon, oversikt over faste medisiner, relevante medisinske papirer (rapporter fra sykehus eller lignende) og eventuelt frikort.

Når du kommer til legevakten

  • Kontakt personalet i luken med en gang hvis du er kritisk skadd eller alvorlig syk.
  • Ellers trekker du kølapp.
  • Når ditt nummer kommer opp i displayet på venterommet, får du snakke med sykepleier i et eget mottaksrom.
  • Sykepleier vurderer sammen med deg om det er nødvendig med legekonsultasjon.

Ventetid

Alle pasienter deles inn i hastegrader etter medisinske kriterier. Sykepleier på legevakten vurderer sammen med deg hvilken hastegrad du tilhører. 

Betaling

  • Du må betale en egenandel for behandling ved legevakten, eller telefonkonsultasjon/hjemmebesøk av legevaktlege. Du må også betale for bandasjer, medisiner og annet utstyr som blir brukt.
  • For personer med frikort, barn under 16 år, personer som har førstegangstjeneste i militæret, og gravide som må ha konsultasjon i forbindelse med svangerskapet er selve konsultasjonen gratis. Du må likevel betale for bandasjer, medisiner og annet utstyr som blir brukt.
  • Legevakten har betalingsautomat på venterommet. Det er mulig å betale kontant på automaten på legevakten på Våland. Det er også mulig å få faktura eller betale via mobiltelefon.
  • Hvis du drar fra legevakten uten å betale sendes faktura på SMS eller i posten, om den sendes i posten vil det tilfalle et fakturagebyr.
  • Har du spørsmål vedrørende betaling/faktura ta kontakt med vår samarbeidspartner Convene på telefon 21 62 73 20 eller via kontaktskjema: Kontakt oss - Convene

Pasienter som får tilsyn av lege i ambulansen og kjøres direkte til sykehuset, får giro tilsendt i etterkant. Legen rykker ut sammen med ambulansen ved alvorlig sykdom eller ulykke.

Hjemmebesøk

Unntaksvis kan legen komme på hjemmebesøk. Dette er bare aktuelt hvis det vurderes som medisinsk nødvendig. På dagtid skal du kontakte fastlegen. 

Tilbakemelding og klager

Hvis du ikke er fornøyd med behandlingen du får, hører vi gjerne fra deg. Klagen bør være skriftlig. Send den på e-post til: SLV@stavanger.kommune.no Det er ikke helsepersonell som svarer på e-post.

Du kan også sende tilbakemeldinger i posten til denne adressen:
Stavanger legevakt ved legevaktsjefen
Postboks 8095 Forus
4068 Stavanger

Du kan eventuelt klage til Statsforvalteren i Rogaland eller henvende deg til Pasientombudet.

Kart, adresse og parkering 

Stavanger legevakt
Armauer Hansensvei 30
4011 Stavanger

Parkering

Det er parkeringsautomat på utsiden av bygget. Se skilt. Det er ti minutters gratis parkering på en skiltet parkeringsplass for det som haster ekstra mye

Kontaktinformasjon

Stavanger legevakt

Besøksadresse:

Armauer Hansens vei 30 4011 Stavanger

Telefon:
116117
E-post:
slv@​stavanger.kommune.no