PC: Hald Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hald Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Talende web har to lesemoduser:

Pek og lytt

Når ikonet med fingeren på er markert, leser Talende Web opp teksten du peker på, samtidig som du får en visuell tilbakemelding.

Marker og lytt

Markere teksten og deretter klikk på play-knappen for å få den opplest

1. Hjem

Information in other languages

Vis kartlag for:

Beskrivelse

Ukas tur gir deg høyreist skog og er en vandring i tradisjonsrikt kulturlandskap og historie.

Du kan ta utgangspunkt i parkeringen ved IRIS før du dukker inn i eventyrskogen på din vei oppover i Sørmarka. På tunnelens tak, har du utsyn sørover mot turen du har foran deg. Du går videre nedover mot Hinnamarka, på folkemunn kalt hundesletta, hvor våre firbente venner kan få løpe fritt året rundt. Hinnamarka er også tilrettelagt for riding, og har flere ridestier. Ridestiene er merket med skilt, og går du langs en av disse må du vise hensyn og ikke forstyrre hestene du møter på veien.

Videre vandrer du gatelangs i Fredrikke Qvams gate, i området der gatene har navn etter kjente kvinner som har gjort en stor innsats for samfunnet både lokalt og nasjonalt.

Du krysser Diagonalen ved Vågsmyr, og her åpner landskapet seg. Foran deg ligger et jordbrukslandskap med eldgamle tradisjoner. På selve hovedgården Jåttå (ved Jåttåhaugen) satt det trolig en vikinghøvding, og alle gravhaugene som er funnet her tyder på bosetting veldig langt tilbake. Jåttåhaugen byr på en storslått utsikt, og er vel verdt en liten avstikker.

Mellom steingjerder og jorder følger du Sandgadå og over E39 til Kreklingveien og Valbergmyra der man skar torv i gamle dager. Myra ligger i et område som er Stavangers største sammenhengende myr, og her finnes et stort mangfold av planter og dyr. Er du observant, ser du kanskje rådyret som følger deg med vaktsomt blikk.

Du slår følge med Nesbuveien mot Grannes før du runder ridesenteret og får et glimt av vår eneste foss. Turveien leder deg opp gjennom løvskogen, her finnes flotte gamle eiker som har stått her i århundrer.

Ullrigg troner høy og stolt ved din side, og i det suset stilner bak deg, er du i mål og kan notere enda en hverdagstur på kontoen.

Tilgjengelighet

Du kan gå hele turen med barnevogn.

Finner du noe som ikke er i orden langs ruten så meld fra til oss!

Du gjør det enkelt og greit via meldingstjenesten VOF