PC: Hald Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hald Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Talende web har to lesemoduser:

Pek og lytt

Når ikonet med fingeren på er markert, leser Talende Web opp teksten du peker på, samtidig som du får en visuell tilbakemelding.

Marker og lytt

Markere teksten og deretter klikk på play-knappen for å få den opplest

1. Hjem

Information in other languages

Vis kartlag for:

Beskrivelse

På denne turen får du besøke Tjensvollgårdene. Navnet Tjensvoll betyr trolig hjelm eller stakkformet høyde. Og selv om høydemeterne kanskje ikke er så mange, så byr Tjensvollturen både på stigninger og spennende opplevelser underveis.

Du kan starte fra Mosvangen camping, traske forbi nye Gamlingen svømmeanlegg, landets første Brustadbu og se byens høyeste bygning som ruver godt mot himmelen. Det går i motbakke oppover mellom husene til du passerer Tjensvoll skole og Tjensvoll kirke. Her lå det en gang et ysteri som laget gammelost, og melken ble levert fra de mange melkefjøsene rundt. Her får du pusten litt tilbake, mens du tråkker inn i grøntdragene akkompagnert av astronomiske gatenavn.

Du fortsetter oppover mot Litle Ullandhaug og følger den gamle ferdselsveien  og hovedveien fra Hafrsfjord, Tjodveien, et lite stykke. Her tar du en liten avstikker over gjerdeklyveren og går oppom turens høyeste punkt, Limahaugen (110 moh.). Du belønnes med vidsyn utover Jernaldergården, Hafrsfjord og storhavet bakenfor.

Lett som trillende toner går du videre langs Folkeviseveien til du når vannbassengene ved Hemmestveit bakken. Med flere millioner liter vann under føttene, kan du skimte et glitrende Stokkavatn der nede. Du følger grønne turveier nedover og passerer Molkeholen, der kyrne ble melket.

Du fortsetter gjennom Sandal og forbi gamle trehus og vakre hager langs Eiganesveien. Den gamle bøkeskogen mellom Eiganesveien og Madlaveien ble plantet i 1884. Da ble 10 000 bøketrær bekostet og plantet av Brændevinssamlaget. Denne skogen, sammen med Vålandsskogen regnes som de eldste skogene i Stavanger.

Du følger Kjærlighetsstien i rett vinkel langs Mosvatnes bredde, og blir hilst velkommen av fuglene i den lille «Andedammen».  Du passerer Schankeholen før du kan feire at du er i mål og har gjennomført enda en flott hverdagstur.

Tilgjengelighet

Du kan gå hele turen med barnevogn, med unntak av sti ved Litle Ullandhaug. Her følger du heller Tjodveien og turvei til Plutosvingen.

Finner du noe som ikke er i orden langs ruten så meld fra til oss!

Du gjør det enkelt og greit via meldingstjenesten VOF