1. Stavanger Business Region
  3. Stavanger-produsenter til finalen i Det Norske Måltid
Bilde av matdommere.

Stavanger-produsenter til finalen i Det Norske Måltid

Fem mat- og drikkeprodusenter fra Stavanger er blant de 39 finalistene i årets finale i konkurransen Det Norske Måltid.
Publisert : 13.10.2022
Av : Næringsavdelingen

For de lokale produsentene henger en finaleplass i Det Norske Måltid høyt.

– For oss er nominasjonen et kvalitetsstempel, og dette er tredje år på rad at vi kommer til finalen. I 2020 vant vi kategorien årets grønn med en blågrå østerssopp dyrket på kaffegrut, og i fjor kom vi til finalen med en soppkraft, sier daglig leder Joakim Aarrestad Skarpsno i Topp Sopp. Bedriften driver soppdyrking på Jåttå og er nominert for matsoppen shiitake.

Skarpsno understreker at finaleplassene har gitt bedriften selvtillit for det de holder på med og åpner dørene til nyttige nettverk. Nå gleder han seg til å møte bransjefolk under finalen – den første fysiske finalen på tre år.

– Fem nominasjoner til finalen viser at Stavanger er matbyen i Norge, ikke bare innenfor gastronomi, men også på produsentsiden, sier næringssjef Anne Woie i Stavanger kommune.

Stavanger er en stor landbruks- og havbrukskommune som byr på kulinariske opplevelser i verdensklasse, basert på kortreiste råvarer, fra jord og fjord til bord. Dette er godt forankret i kommunens næringsstrategi fra 2021.

– Tilgangen til gode råvarer og unik kompetanse har gitt Stavanger en posisjon som matby, med flere av Norges beste restauranter, sier næringssjefen.

Årets finalister fra matbyen Stavanger er:

• Årets grønneTopp Sopp for matsoppen shiitake
  • Årets sjømat: Domstein Sjømat avd. Stavanger og Urchinomics for levende kråkeboller fra Finnøy
  • Årets søtsak: Sirkus Renaa Fabrikken for sjokoladeplate med pasjonskaramell
  • ‍Årets bakst: Sirkus Renaa Fabrikken for rugbrød
  • Årets øl: Lervig for ølsorten Perler for svin IPA
  • Årets kjøtt, foredlet: Idsøe AS for den spekte svinenakken Coppa di Prima

Finalen i Det Norske Måltid skjer i Sola 2. februar 2023. Dette er 15. gang finalen arrangeres.

Relevante artikler