PC: Hald Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hald Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Talende web har to lesemoduser:

Pek og lytt

Når ikonet med fingeren på er markert, leser Talende Web opp teksten du peker på, samtidig som du får en visuell tilbakemelding.

Marker og lytt

Markere teksten og deretter klikk på play-knappen for å få den opplest

1. Hjem

Information in other languages

Vis kartlag for:

Beskrivelse

Du kan starte fra Mississippi rensepark og gå under E39. Boliggater med blomstrende navn holder deg med selskap på alle kanter til du tråkker opp grøntdraget forbi Tasta kirke.

Turveien fører deg videre oppover gjennom skogen. Små glimt av gammel kystlynghei får du på åpne lysninger. Du ser også spor etter ivrige motorsager som har gjort et godt stykke arbeid i kampen for å restaurere landskapet og få tilbake myra og lyngen her. Du nærmer deg toppen av Tastaveden (92 moh) og kan glede deg over vidsyn mot byøyene og Ryfylke.

Veden, som mange kaller toppen, har lenge vært et yndet turmål, og allerede i 1860-årene kom driftige skipsredere opp på høyden for å speide etter skipene sine. Det var også et egnet sted for folk å ta sine søndagsutflukter og for å se Amerikabåtene komme og gå.

Du finner deg en stille benk og nyter nista i ro og fred, eller kanskje du heller vil ta et slag fotball på banen her på høyden. Du ser restene av et nedlagt vannbasseng på toppen. Tidligere sørget bassenget under betongklossen for vanntrykk på Tasta, men nyere teknologi har erstattet gammel, og anlegget er nedlagt.

Din tur fortsetter nedover mellom skog og bebyggelse, til du ser Tastarustå ta ny form langs Gjerdeveien.  Tasta idrettspark passeres før du går inn mellom hus og grønne korridorer blant gater som har navn etter petroleumsfelt i Nordsjøen. Du vil finne et utsiktspunkt du kanskje ikke visste om, før turveien leder deg nedover og forbi Vardeneset kirke, båtlivet i Dusavika og grønne omgivelser opp mot Eskelandstunet og E39.

Beitende hester og sauer, og kanskje en gås eller to, holder deg med trivelig selskap. Og du glemmer fort støyende biler når grusveien nedenfor Tastatorget tar deg med gjennom grønne enger ned mot Store Stokkavatn. Lyden av godlynte bølgeskvulp følger deg til Eskelandsbekken. Du følger bekken motstrøms oppover gjennom skogen, til du fornøyd krysser målstreken for denne hverdagsturen.

Tilgjengelighet

Du kan gå turen med barnevogn med unntak av sti ved Tastaveden. Her kan du heller gå Gamlestølen - Lauvastølveien.

Finner du noe som ikke er i orden langs ruten så meld fra til oss!

Du gjør det enkelt og greit via meldingstjenesten VOF