3. 12-15 åringene skal vaksineres i Forum Expo

12-15 åringene skal vaksineres i Forum Expo

12–15-åringene kan få vaksinetime fra og med fredag 17. september til og med torsdag 30. september. Vaksineringen skjer ikke på skolene, men i Forum Expo på Tjensvoll.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Bakgrunnen for endringen av vaksinested, er ønsket om å få 12–15-åringene ferdigvaksinert før høstferien starter.

– Det er i overkant 7000 ungdommer i alderen 12–15 år i Stavanger. Ved å tilby dem vaksinering ved vaksinesenteret i Forum Expo i Ishockeyveien 11, i stedet for på skolene, vil vi klare å vaksinere alle som ønsker det i løpet av uke 38 og 39, sier direktør for helse og velferd, Eli Karin Fosse.

I utgangspunktet ble det bestemt at elevene skulle vaksineres på skolen, fordi man regnet med at flere ville ta vaksinen om det skjedde på skolen og innenfor trygge rammer. Så har kommunen gjort en ny vurdering for å bli ferdig før høstferien i uke 41, da ønsker mange å reise. Med økt mobilitet kommer også økt fare for smittespredning.

Slik bestiller du time til barnet ditt

12–15-åringene kan få vaksinetime fra og med fredag 17. september til og med torsdag 30. september. I denne perioden vaksineres det med Pfizer.

Vaksinesenteret er åpent på hverdager kl. 08.00–14.00 og 15.30–21.00 (stengt for pauser 11.00–12.00 og 18.30–19.30) og på lørdager kl. 09.00–15.00 (stengt for pause 12.00–13.00).

Det går enten an å møte opp på drop-in (uten timeavtale), eller bestille tid. Foresatte booker time for egne barn her gjennom ReMin.

Det vil være mulig å bestille tid både på dag- og kveldstid på hverdager og på dagtid på lørdager. Hvis eleven skal ta vaksinen i skoletiden, må skolen få beskjed.

Elever som har fått påvist korona med PCR-test skal ikke ta vaksine.

Samtykke
Barn under 16 år må ha samtykke fra begge foresatte før de kan ta koronavaksine. Her finner dere samtykkeskjema. Samtykkeskjemaet må vises fram i registreringen når barn kommer til vaksinering i hallen.

Legitimasjon:
Ved oppmøte til vaksineringen må eleven ha ID med bilde. Hvis eleven ikke har ID med bilde, må eleven ha med seg en foresatt som må vise ID med bilde.

Elever som fyller 12 år etter uke 39
Tilbudet om koronavaksinering gis til elever som har fylt 12 år. Det holder ikke å være født i 2009. Det vil bli mulig å bestille vaksine til elever når de har fylt 12 år ved vaksinekontoret i Torgveien 15C. Oversikt over timer i Torgveien for elever mellom 12 til 15 år vil bli synlig i Remin etter uke 39.

Kort informasjon fra Folkehelseinstituttet om vaksine mot koronasykdommen covid-19 til ungdom 12–15 år: Koronavaksine for ungdom 12-15 år - FHI

Andre vaksiner
Skolehelsetjenesten utsetter vaksiner i barnevaksinasjonsprogrammet for elever på ungdomsskolen og 7. klasse fra mandag 13. september til etter høstferien på grunn av koronavaksinering. Dette blir gjort fordi det skal være minst 1 ukes intervall mellom ulike typer vaksinene.

Les også: Vaksinering av 12-15 åringer starter opp i uke 38

Kontaktperson for medier: