3. 2023: Heder til årets ildsjel og idrettsmestre

2023: Heder til årets ildsjel og idrettsmestre

Terje Kårstad i Stavanger Ju Jitsu Klubb er tildelt idrettens ildsjelpris for 2023. På nyttårsmottakelsen i konserthuset ble også utøvere med fra norske- og internasjonale mesterskap i 2022 hedret.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Terje Kårstad i Stavanger Ju Jitsu Klubb ble tildelt idrettens ildsjelpris for 2023 av ordfører Kari Nessa Nordtun 1. nyttårsdag.

Idrettens ildsjelpris ble første gang delt ut i 2010, og årets tildeling var altså den fjortende i rekken. Prisen deles ut av Stavanger kommune og idrettsrådet. Vinneren av ildsjelprisen mottar en sjekk på kr 25 000, samt et synlig hedersbevis i form av et diplom.

– Kårstad har lagt ned uvurderlig innsats for sin klubb og påtar seg oppgaver ved dugnadsarbeid. Han er den som står bak vaffeljernet, er vaktmester ved arrangementer, så vel som instruktør og økonomiansvarlig. Han er en tydelig røst for sitt idrettsmiljø og fremstår som en god representant for idretten, sier ordfører Kari Nessa Nordtun.

I juryens begrunnelse heter det blant annet om Kårstad at han har vært engasjert i idretten sin generelt og idrettslaget sitt spesielt i over 38 år. Han har sittet i idrettslagets styre i over 30 år og i flere av disse årene vært leder. Kårstad har også vært trener i idrettslaget, samt hatt flere roller i husstyret og på klubbhuset.

Nasjonalt har han vært styremedlem i sitt særforbund og vært leder for idrettens seksjon i særforbundet.

Norske- og internasjonale mestre 2022

En rekke idrettsutøvere fra Stavanger eller bosatt i Stavanger har vunnet norske/internasjonale mesterskap i 2022.

Last ned og les hele listen (PDF).