3. Anmelder tjuvjakt

Anmelder ulovlig hjortejakt

Stavanger kommune har politianmeldt ulovlig hjortejakt i Nordbøskogen på Rennesøy.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Hjortekadaver

Denne tjuvslakta hjorten ble gjemt inn under et tre. Lårene og bogen er fjernet.

Kommunen ble oppmerksom på at det foregikk tjuvjakt i området da turgjengere fant rester av to slakta hjort på julaften. Ved nærmere undersøkelser er det funnet rester av ytterligere to eller tre dyr.

- Denne tjuvjakta er en grov overtredelse av viltloven. Det er sjelden at ulovlig jakt blir dokumentert i dette omfanget. Felling av hjort er kun tillatt etter løyve fra kommunen, sier naturforvalter Vegard Ankarstand i Stavanger kommune.

Etter at de første funnene av to slaktede dyr ble omtalt i media, har noen vært ute og fjernet de ferskeste kadavrene, men grunneieren har funnet rester av flere dyr i det samme området.

Anmeldelsen skjer i samråd med grunneier og viltlaget på Rennesøy. Kommunen har ansvar for at hjortevilforskriften blir fulgt, og foretar dermed den formelle anmeldelsen.

Myr og granskog
Nordbøskogen