PC: Hald Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hald Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

3. Avvik meldt til Datatilsynet

Avvik meldt til Datatilsynet

Stavanger kommune har rutinemessig varslet Datatilsynet om at en av hjemmetjenestens arbeidslister med informasjon om 17 brukere kom på avveie fredag 1. februar.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Hjemmesykepleien vil oppsøke hver enkelt bruker onsdag 13. februar og fortelle om hendelsen, og dele ut et forklarende brev.

Listen inneholdt blant annet brukernes navn, adresse og fødselsdato, men ikke personnummer. I tillegg var det informasjon om når hjemmetjenesten skulle besøke brukerne og hva de skulle gjøre der. Hjemmetjenesten opererer med rundt 400 arbeidslister i døgnet. Listene deles ut når vaktskiftet starter. De samles inn og makuleres ved endt vakt.

- Vi beklager at opplysningene har kommet på avveie. Hendelsen er grundig behandlet i kommunen for å hindre at dette skjer igjen. I tillegg til å informere den enkelte bruker, har vi rutinemessig meldt inn avviket til Datatilsynet, opplyser Helge Dragsund, kommunalsjef helse og omsorg i Stavanger kommune.

Han understreker at det ikke er grunn til å tro at informasjonen har blitt misbrukt på noen måte.